ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 1
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Kort om Willh
em
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Året i korthe
t
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Willhem 10 år
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 VD-ord
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Intressenter
& väsentliga frågor
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Trender & dri
vkrafter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Värdeskapande
modell
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Överblick str
ategi & mål
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Ekonomi
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Kund
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Fastighet
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Internt
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Omvärld
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Enkel vardag
för kunden
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Fastighetsutv
eckling och förvaltning
Fotbollen 16, Halmstad SMARTA HUS Tänkande hus gö
r kundernas vardag enklare Med digitaliseringen har det mesta i människors vardag blivit smidigare – från att deklarera via sms till att välja bland ett närmast oändligt utbud varje gång man vill se på film. Inom fastighetssektorn börjar digitaliseringen både att göra kundernas vardag enklare och förvaltningen smartare. Willhems målbild för digitalisering är ”tänkande hus” där hus och bostäder är uppkopplade och kommunicerar självständigt med teknisk utrustning och med kunden. Ett exempel på sådana hus finns på Bolmensgatan i Halmstad där Lisa Angelin är fastighetschef. – Pluggar du i Halmstad är det här du vill bo. Läget är perfekt och husen är smarta med solceller på taket. Studenter som målgrupp är överlag väldigt digitaliserade och uppkopplade och vi tycker att det är viktigt att hänga med i utvecklingen och göra vardagen enklare för våra kunder genom tekniska lösningar, säger hon. I husen finns bland annat närvarostyrd belysning, solceller på taket, skalskydd med ett taggbaserat passersystem och porttelefon som även används för att öppna postboxarna och för att boka tvättstugan. I varje lägenhet finns temperaturgivare som kan övervakas på distans och det pågår ett arbete för att koppla upp och ge undercentralen samma möjligheter till distansstyrning. – Temperaturgivarna gör att vi kan säkerställa att alla lägenheter har ett bra inomhusklimat samtidigt som vi kan effektivisera och arbeta mer proaktivt med energibesparingar. Det här har blivit ett viktigt hjälpmedel när vi ska styra uppvärmningen eller felsöka problem i husen. Är det för kallt eller för varmt i enstaka lägenheter följer vi upp varför. Det kan vara ett fel men också att kunden uppskattar att ha fönsterna öppna eller är frusen och har ett extra värmeelement, säger Lisa Angelin. När den tekniska utrustningen i huset är uppkopplad skapas nya möjligheter, till exempel meddelar tvättmaskinen själv när den är trasig. Dels får förvaltningsorganisationen en felkod skickad till sig och kan åka ut för att åtgärda felet, dels får den som bokat tvättstugan ett meddelande via appen om att maskinen är trasig innan de börjar tvätta. – Vanligtvis får vi in felanmälan från kunden som skulle upptäckt att maskinen var trasig. Nu kan vi förekomma dem och det är väldigt uppskattat. Vi har en kundnöjdhet på 93,7 procent i de här husen, vilket är högt, säger Lisa Angelin. För att lyckas med digitalisering krävs det dock eftertanke i detaljerna. Till exempel får varje kund två taggar till porten i olika färg när de flyttar in. Så om den ena skulle komma bort eller sluta fungera blir det lättare att veta vilken som ska spärras och beställas ny. – Att ha olika färger är något vi har kommit på längs vägen och det fungerar väldigt bra. Felanmäler kunden via appen att den röda är borta kan vi ge en snabb service genom att veta vilken tagg som ska spärras i systemet och skapa en ny till kunden, säger Lisa Angelin. Taggsystemet har även medfört ökad trygghet och mindre skade görelse, eftersom det går att följa upp vem som passerade porten senast. Och genom de digitala anslagstavlorna och namnskyltarna på post boxarna är all information alltid uppdaterad, vilket kunder uppskattar. För även om digitaliseringen gör det enklare att optimera energianvändningen och gör det möjligt att sköta stora delar av förvaltningen på distans är det en annan aspekt som är viktig. – Det ger oss fler möjligheter att överträffa våra kunders förväntningar, säger Lisa Angelin. WIL LHEM ÅRS - OCH HÅLL BARHE T SR EDOV I SNING 2020 41
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Förvärv & nyb
yggnation
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Bestånd
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Bolagsstyrnin
gsrapport
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Styrelse
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Ledning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Riskbedömning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Förslag till
vinstdisposition
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Koncernens rä
kningar
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Koncernens no
ter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Moderbolagets
räkningar
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Moderbolagets
noter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Revisionsberä
ttelse
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Nyckeltal och
definitioner
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Fastighetsför
teckning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Investerarrap
port – gröna obligationer
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Kompletterand
e hållbarhetsinformation
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 GRI-index