ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 1
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Kort om Willh
em
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Året i korthe
t
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Willhem 10 år
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 VD-ord
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Intressenter
& väsentliga frågor
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Trender & dri
vkrafter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Värdeskapande
modell
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Överblick str
ategi & mål
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Ekonomi
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Kund
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Fastighet
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Internt
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Omvärld
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Enkel vardag
för kunden
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Fastighetsutv
eckling och förvaltning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Förvärv & nyb
yggnation
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Bestånd
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Bolagsstyrnin
gsrapport
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Styrelse
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Ledning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Riskbedömning
INLEDNING OMVÄRLD & VÄRDESKAPANDE STRATEGI & STYR
NING FASTIGHETER & FÖRVALTNING BOLAGSSTYRNING FINANSIELL RAPPORTERING ÖVRIG INFORMATION KUND Riskområde Service Beskrivning En bristande uppföljning eller utveckling av servicetjänster kan innebära lägre effektivitet och sämre service till Willhems kund er. Bristande engagemang eller proaktivitet i Willhems bostadsområden kan påverka kundernas trivsel, tryggheten i våra om råden eller resultera i att ett område är mindre attraktivt för kunderna. Detta kan leda till miss nöjda kunder och på lång sikt även till vakanser i fastighetsbeståndet. Covid-19 har inneburit en ökad risk för att Willhem inte kan leverera en fullgod service. Kontroll I syfte att hantera denna risk upprättar Willhem handlingsplaner och säkerställer löpande uppföljning av dessa. Uthyrningsgrad och serviceanmälningar följs upp månatligen. Varje år genomför Willhem en kundundersökning för att undersöka hur väl Willhem lever upp till sina kunders förväntningar. Resultatet följs upp, analyseras och åtgärder för löpande förbättringar prioriteras. Willhem har varit tvungen att anpassa verksamheten för att säkerställa att smittspridning inte sker. Det har inneburit att vissa ej akuta serviceärenden har fått hanteras senare eller på annat sätt. För att på ett säkert sätt kunna genomföra åtgärder hos våra kunder har olika skyddsåtgärder genomförts, såsom skyddskläder till våra medarbetare och extra städning i gemensamma utrymmen i våra fastigheter. FASTIGHET Riskområde Fastighetsskötsel och underhåll Beskrivning Willhem utför olika typer av underhålls- och utvecklingsprojekt i fastigheterna. Energi- och reparations/underhållskostnader är stora kostnadsposter, där risker exempelvis kan innebära att kostnaderna i ett projekt blir högre än planerat eller att felbedömning av ett behov eller att effekterna av planerade åtgärder inte förverkligas. En otillräcklig styrning av energianvändningen kan få stor påverkan på kostnaderna och en generell negativ prisförändring på marknaden kan påverka resultatet. Fastigheterna kan också påverkas av oförutsedda händelser såsom brand, vattenskador och annan skadegörelse som innebär högre och oförutsedda kostnader och kan leda till att bostäderna inte är konkurrenskraftiga. Kontroll För att begränsa risken analyserar Willhem det befintliga fastighetsbeståndet genom en årlig beståndsplanering där långsiktiga affärsplaner för respektive fastighet upprättas. Detta följs upp inom den löpande styrningen av verksamheten. Strukturerade och noggranna planerings- och beslutsprocesser för hur olika projekt ska genomföras finns. Alla beslut dokumenteras. Som stöd för upphandling av varor och tjänster finns en effektiv och samordnad inköpspolicy. Bolagets energistrategi fungerar som ett ramverk för de investeringar och projekt som genomförs eller kommer att genomförs inom energiområdet. Extra uppföljning görs av de energiprojekt som bedöms vara särskilt viktiga. Willhems fastigheter är fullvärdesförsäkrade och verksamheten arbetar kontinuerligt med förebyggande säkerhetsåtgärder i våra fastigheter. Utveckling av fastigheter Willhem utvecklar sitt fastighetsbestånd kontinuerligt och med de investeringar som görs följer olika risker. En risk är bristande utveckling av fastigheter, inklusive analys och uppföljning av drift och energilösningar, eller bristande utveckling inom digitalisering vilket kan leda till ett mindre konkurrenskraftigt fastighetsbestånd. Covid-19 har inneburit en ökad risk för att projekt och andra investeringar inte kan genomföras. I syfte att hantera denna risk görs i varje enskilt projekt, i tidigt skede, en grundlig analys av kundbehov och efterfrågan från marknaden. Varje fastighet har mål för energianvändningen och noggrann uppföljning av drift optimering görs. Willhem arbetar löpande med kompetensutveckling och genomförandeförmåga för medarbetarna för att ständigt kunna förbättra verksamhetens utvecklingsarbete. Strukturerade och noggranna planerings- och beslutsprocesser för hur projekt ska genomföras finns och baseras på dokumenterade rutiner. För att hantera risken som covid-19 inneburit har vissa projekt där risken för ökad smittspridning bedömts vara för stor, skjutit fram i tiden. WIL LHEM ÅRS - OCH HÅLL BARHE T SR EDOV I SNING 2020 55
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Förslag till
vinstdisposition
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Koncernens rä
kningar
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Koncernens no
ter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Moderbolagets
räkningar
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Moderbolagets
noter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Revisionsberä
ttelse
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Nyckeltal och
definitioner
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Fastighetsför
teckning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Investerarrap
port – gröna obligationer
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Kompletterand
e hållbarhetsinformation
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 GRI-index