MD 1
MORA BRYGGERI HAR VIND I SEGLEN MEDALJER OCH NOMI
NERING TILL ÅRETS FÖRETAG 1987 började Jörgen Andersson brygga öl i sin källare på sin gård i Vattnäs utanför Mora. 30 år senare levererade familjen Anderssons företag Mora Bryggeri 600 000 flaskor, med bland annat läsk och öl till butiker, restauranger och Systembolaget. – Vi har vind i seglen, säger vd Eva Andersson. Det känns som att vår tid är nu. TEXT OCH FOTO: CARLO LASZLO M ora Bryggeri ägs och drivs av familjen Andersson, det vill säga Eva och Jörgen Andersson och deras barn Ellinor och Markus. Och mycket har gått Mora Bryggeris väg den senaste tiden. Tidigare i år tog företaget hem tre medaljer vid Stockholm Beer & Whiskey Festival: guld för sin blåbärscider, silver för sin öl Amber Ale och ett brons för ölen Winter-Alt. I fjol fick man ett silver för sin Amber Ale och ett brons för sin cider Golden Grape. Och i slutet av oktober deltog man i Moragalan som nominerad till Årets Företag. I motiveringen står det bland annat: “Företaget är ett familjeägt företag där hela familjen är aktiva i verksamheten. ... arbetar hantverksmässigt och till stor del med gamla recept, däribland även recept från gamla Mora Bryggeri. … Familjen har under många år byggt upp sin verksamhet och sakta men säkert utvidgat sitt sortiment.” Nu tog inte Mora Bryggeri hem vinsten, men Ellinor Andersson är nöjd ändå: – Det är en ära att bli nominerad till en så prestigefull utmärkelse, tycker hon. Det visar att kommunen och Moraföretagen tycker att vi gör ett bra jobb, det är en klapp på axeln. ÖLINTRESSET SOM BLEV ETT NYTT BRYGGERI Men låt oss ta det från början! Jörgen Andersson jobbade vid mitten av 1990-talet som lastbils- och lastkransförare, men hade öl som sitt stora intresse. Han började göra egen öl från ölsatser i källaren, men blev inte nöjd med resultatet. Snart nog hade han börjat bygga ett litet bryggeri i en av gårdens lador med gamla mjölktankar och utrustning som skrotats av bryggerier i Tyskland. Marknad Dalarna träffar Eva och Ellinor Andersson en gråmulen oktoberdag på bryggeriet i Mora. Tillsammans berättar de om företagets historia och vad som ÄR Mora Bryggeri. Eva Andersson jobbade som som kontorist och var med på idén från början. Tillsammans började de bygga upp ett litet bryggeri, där Jörgen främst ansvarade för produktionen och Eva för administration, marknadsföring och försäljning. – Förutom att jag reste runt till bygdens butiker och restauranger med prover på våra produkter, så blandade jag även läsk, tog fram etiketter och fixade rengöringsrutiner, minns Eva Andersson. FÖRSTA ÖLEN - AMBER ALE På den tiden hette företaget Pehrsgårdens Bryggeri och den första produkten man sålde var Mora Must, strax följd av en enbärsdricka, båda utan alkohol. – Det var både lättare att producera och få tillstånd att sälja alkoholfritt, berättar Eva Andersson vidare. Det handlade om minst ett 20-tal bilagor som skulle skickas till olika Dalar 15na