MD 1
DAGS FÖR EN NY RESTAURANGKEDJA I SVERIGE OCH DÄRM
ED BASTA! – Min vision är att Basta ska vara det självklara förstahandsvalet för dem som vill äta bra italiensk mat i en genuin miljö till humana priser! Det säger Brazer Bozlak, 29 år, som snart driver tre restauranger med samma koncept. – Tanken är att vi efterhand ska växa ännu mer, först i Sverige, sedan i Norden. TEXT OCH FOTO: CARLO LASZLO När Basta öppnade i Falun för omkring ett och ett halvt år sedan ringlade kön lång utanför ingången. Enligt Brazer Bozlak har framgången hållit i sig; sällan är det glest i restaurangen, hävdar han, snarare är det oftast tvärtom. Men, att Brazer Bozlak skulle etablera och driva restauranger var inget självklart. Efter en framgångsrik fotbollskarriär i ungdomen - han spelade med i pojklandslaget - flyttade han till USA och utbildade sig till arkitekt, tog sedan en master i projektledning och arbetade på Skanska i USA. – Jag bodde i Little Italy under mina fem studieår i San Francisco och hängde en hel del på italienska restauranger. Jag skrev sedan mitt examensarbete inom ämnet ”lean construction” där jag även blev erbjuden att doktorera på ett av världens mest anrika universitet U.C Berkeley. HJÄLPTE FAMILJEN Brazer Bozlak tog dock en paus från jobb, flyttade hem och hjälpte familjen att starta upp Pinchos i Gävle, samtidigt som han skrev mitt examensarbete på distans. – Där och då slog det mig att det finns ett stort tomrum att fylla i den svenska restaurangbranschen och tändvätskan att fylla det tomrummet blev ett faktum när jag började undersöka den svenska marknaden för pizzerior. Han började undersöka den svenska marknaden för pizzerior och fick bland annat fram att den omsätter sex miljarder kronor om året. – Den stora andelen kommer från take away pizzerior, berättar han. Anledningen är att de flesta pizzerior, milt sagt, inte är så mysiga. Visst finns “fine line” restauranger med italienskt tema, men då kostar det betydligt mer att äta där. Brazer Bozlak menar att han hittat en ny nisch på restaurangmarknaden: mat av god kvalitet, en inbjudande genuin miljö, och priser som inte ligger långt över pizzeriornas. – Tanken är att ett besök hos oss ska ge besökaren en hipp känsla av Italien, förklarar Brazer Bozlak. På varje restaurang har vi därför några italienska medarbetare. De hälsar välkommen på italienska, men byter förstås till engelska om inte gästen talar språket. FRÅN EN TILL TRE Att konceptet varit framgångsrikt framgår om inte annat av att restaurangen i Falun nyligen fick sällskap av Basta-restauranger i Borlänge och snart Gävle. Och just att etablera sig i medelstora städer är en annan del i Brazer Bozlaks strategi. – Konkurrensen mellan restauranger är mycket tuffare i storstäderna, säger han. Så jag vill bygga ett starkt varumärke med restauranger i flera mellanstora städer innan jag testar konceptet i en större stad. Visionen är att inom ett-två år etablera och göra stor succé i Uppsala. Lyckas vi i en så pass medveten stad så tror jag vi kan bli framgångsrika var som helst, även utomlands. NOVISEN BLEV EXPERT När det gäller receptmanualerna berättar han hur han gått från att vara en novis i köket till att kunna varenda detalj i de rätter man tillagar. Allt från hur länge parmesanosten ska vara lagrad till exakt vad som gör en italiensk tomatsås riktigt god. – Det handlar bland annat om att få alla medarbetare och alla restauranger att synka, menar han. Om att driva verksamheten affärsmässigt. Och att bli bäst på det man gör. Brazer Bozlak vill bara etablera sina restauranger i de bästa lägena. Men, det kostar egentligen mer än han har råd med. – Jag är en nybliven företagare och egentligen har jag inga pengar, säger han och skrattar. Men, jag har utvecklat ett starkt koncept som uppskattas av fastighetsägare. De ser vår styrka, att vi drar folk, och vill ha in oss i sina lokaler. Därför har vi förhandlat så att de gör de investeringar som behövs för att vi ska kunna driva restaurangverksamhet. Brazer Bozlak berättar att han på kort tid tackat nej till erbjudanden om lokaler för att starta nya Basta-restauranger. – Jag vill att organisationen för de tre vi har nu ska sätta sig först, förklarar han. På kort tid går vi från 15 till nästan 50 anställda och under 2019 förbereder vi oss på en omsättning kring 45-50 miljoner kronor. UTVECKLAR KONCEPTET HELA TIDEN Trots framgångarna utvecklar Brazer Bozlak ständigt sitt koncept. – Vi ska beställa tallrikar från Italien där det står att de är handmålade i Italien åt Basta på italienska på undersidan. Det är nämligen så att många, främst 90-talister, lägger ut bilder från sina restaurangbesök på sociala medier. Tallrikarna är ett led i att bygga ett tydligt varumärke som står ut från mängden via en organisk marknadsföring. Att skapa en bra arbetsplats är också något Brazer Bozlak strävar efter. – Från fotbollen vet jag vikten av ledarskap. Mitt mål är att bli en bra ledare, som kan ställa krav utan att bli prestigefull, men också visa respekt. För mig är inte kunskaperna viktigast när jag anställer folk, utan attityd, viljan att lära sig och att skapa något bra tillsammans. n 20 Dalarna