Språket börjar med dig 1
Överdriv! Pröva att överdriva ditt kroppsspråk, d
ina miner och ordens betoning för att göra det extra intressant för barnet att fästa blicken på dig. Små barn brukar särskilt uppmärksamma olika sorters kontraster. (Det är förstås ingen slump att många leksaker är färggranna och spelar och blinkar …) På liknande sätt brukar barn gilla tydliga kontraster i kroppsspråk (det som syns) och röst (det som hörs) hos personen som pratar. Flera studier har till exempel visat att små barn lyssnar mer uppmärksamt på röster med stora variationer i tonhöjd och med extra betoning på viktiga ord. Det är därför inte fel att överdriva språkets melodi och rytm. Det kan till exempel låta så här: ”Har du sett? En fjäril! Där flyger fjärilen. Vad fin den är!” Mot slutet av barnets första år brukar de första orden komma. Men det kan ske både lite tidigare och senare. De första orden är tecken på att barnet har alla pusselbitar på plats för att på allvar börja rikta sitt intresse mot innehållet i språket – vad vi menar när vi pratar. Barnet fortsätter förstås att utveckla sin samspelsförmåga under många år framöver. Men redan nu har barnet förstått att språket används för att utbyta information, uttrycka behov och dela upplevelser med andra. 11