Språket börjar med dig 1
När ett barn börjar använda ord är det lätt att b
li ivrig. Ofta överöser vuxna barnet med frågor: ”Vad är det där? Kan du säga ’lampa’? Kan du säga ’blomma’? Säg mormor!” Det är inte alls konstigt att föräldrar blir stolta och gärna vill att barnet ska sätta ord på allt möjligt. Det är alltid roligt när barn börjar uttrycka sig med ord – det fungerar ju som ett kvitto på att språket utvecklas! Men det finns strategier som är mer effektiva än att ”begära” ord, om du vill hjälpa barnet att komma igång att prata mer. Det handlar om att på olika sätt stötta barnets förståelse av ord och meningar. Ett barn måste alltid förstå ett ord för att kunna använda sig av det. Det innebär att ett barn som förstår fler ord i regel kommer att använda fler ord. När du reflekterar mer över vad barnet faktiskt förstår börjar du ofta automatiskt att förenkla ditt eget sätt att tala till barnet. Barnet får då bättre förutsättningar att både uppfatta och förstå orden. Det finns ingen anledning att oroa sig över att barnet ska ”lära sig fel” för att du som vuxen anpassar ditt sätt att prata. Tvärtom finns en risk i att använda ett för avancerat språk: barnet kan uppleva informationen som ointressant, tappa fokus och ”stänga av”. Kanske har du själv liknande erfarenheter av att lyssna till ett språk du endast behärskar delvis, till exempel på en utlandsresa. När du inte lyckas hänga med slutar du troligtvis att lyssna efter en stund. När du anpassar ditt tal till barnet underlättar du inte bara språkförståelsen. Du gör det också lättare för barnet att själv ge respons med egna ord. Detta skapar fler tillfällen till ömsesidiga små samtal, som är en grund för både social och språklig utveckling. Ett första steg mot att hjälpa ditt barn att komma igång att prata är alltså att fokusera mer på ditt eget tal, och mindre på barnets! I nästa avsnitt får du tio praktiska tips. 14