Språket börjar med dig 1
3. Framhäv viktiga ord Precis som med en bebis ka
n du effektivt fånga ett större barns uppmärksamhet med variationer i kroppsspråk och röst. Du kan även använda detta för att förstärka och framhäva viktiga ord. De melodiska och rytmiska delarna av talet hjälper barnet både att uppfatta orden och att lagra dem i minnet. Det är till exempel mycket lättare för ett barn att registrera var ordet ”molnen” börjar och slutar om du betonar det lite extra, som i ”Ser du alla MOLNEN?”. Jämför med vuxental där orden ofta flyter ihop (”Serduallamolnen?”). Du kan underlätta språkförståelsen ännu mer genom att använda mycket gester, så att barnet får både höra och ”se” orden. Du kan till exempel visa med armarna hur stort eller litet något är, slå ut med händerna när något är borta eller se ut som om du fryser när något är kallt. 4. Upprepa ord Gör det till en vana att upprepa nya eller svåra ord för barnet, gärna i flera korta meningar efter varandra. Säg till exempel: ”Kom! Vi ska städa. Städa leksakerna! Titta, pappa städar. Vad fint det blir! Kan du hjälpa mig att städa?” På det sättet får barnet höra ordet ”städa” i fyra sorters meningar, alltså fyra exempel på hur ordet kan användas. Barnet förstår att ”städa” är något man kan göra när man har lekt med leksaker, något man kan göra tillsammans, och något man kan göra fint. På det här sättet får barnet flera ledtrådar till ordets betydelse. Många ”krokar” att hänga upp ordet på gör det även lättare för barnet att minnas ordet och använda det själv längre fram. 21