Språket börjar med dig 1
5. Ställ frågor I stället för att fråga ”Vad är d
et?” eller ”Kan du säga bil?” till ett litet barn, kan du pröva att ställa frågor som kan besvaras genom att peka. Till exempel ”Var är fönstret?” eller ”Kan du hitta någon häst på bilden?” Detta är oftast roligare för barnet, och innebär även en möjlighet att lära barnet ett nytt ord, eftersom du kan peka på föremålet själv om barnet inte gör det. Om barnet har kommit lite längre i sin språkförståelse kan du ställa mer utmanande frågor som ”Kan du hitta något som har en motor?”, ”Ser du något mer djur med svans?” eller ”Var är bilens däck?”. Detta hjälper barnet att uppmärksamma detaljer och få ord för dem – ett suveränt sätt att utöka ordförrådet. Med barn som redan uttrycker sig i meningar kan du gärna ställa frågor som ger utrymme att svara på olika sätt och öppnar för samtal. När ni städar undan leksakerna kan du till exempel fråga ”Var ska vi lägga gosedjuren?”, och sedan bygga vidare på barnets svar genom att kommentera eller ställa följdfrågor. Om barnet inte svarar fyller du i själv: ”Kanske här … Apan vill ligga överst! Och hunden vill också vara med”. Genom att själv svara på frågan, i stället för att kräva ett svar av barnet, avdramatiserar du pratandet. Om barnet endast uttrycker sig i enstaka ord kan du pröva att ställa frågor med valmöjligheter i. Välj ämnen som barnet är intresserat av eller som du vet att barnet har en åsikt om. Exempel kan vara ”Vill du ha vatten eller mjölk?” eller ”Ska vi måla eller leka med lera?”. Genom att du först har sagt orden blir det lättare för barnet att själv använda dem i sitt svar. 22