Språket börjar med dig 1
7. Omformulera och utvidga det barnet säger Rätta
och kommentera inte barnets sätt att prata. Om barnet exempelvis använder fel grammatik (”en stor hus”) är det bättre att omformulera yttrandet och ge tillbaka det till barnet (”ja, ett stort hus!”). Samma sak gäller uttal – om barnet säger ”dä lallen” och pekar på nallen, kan du svara ”där är nallen!”. På det sättet får barnet möjlighet att jämföra sitt yttrande med en ”mall”, vilket hjälper barnet att närma sig ett mer vuxenlikt sätt att uttala ord och forma meningar. Den här strategin ger även barnet bekräftelse på att du har förstått budskapet. Du riskerar heller inte att störa samtalet så att barnet glömmer vad ni pratade om eller tappar lusten att fortsätta. Du kan också pröva att bygga ut barnets yttrande. Då visar du hur man kan uttrycka ungefär samma sak lite mer detaljerat. Det kan låta så här: ”Ja, vilket stort gult hus! Det är jättehögt.” eller ”Där är din nalle! Så mjuk den är.”. Det räcker att du lägger till ett par ord i dina egna meningar. Då låter du barnet höra många meningar som är snäppet svårare än barnets egna, alltså på en nivå som barnet är på väg mot att själv klara av. Det ökar chanserna att barnet försöker imitera dig. Med tiden kommer barnet på egen hand att börja sätta ihop liknande meningar. Barn måste höra för att kunna göra! 25