Språket börjar med dig 1
10. Skapa situationer som lockar till prat Att so
m vuxen ”göra tvärtom”, som att ändra lite på en rutin, lockar ibland fram fler ord hos barn som inte pratar så mycket. Du kan till exempel pröva att pausa mitt i en aktivitet, eller bara lägga fram lite av någon mat som barnet gillar. Se frågande ut och vänta tills barnet ber om mer. Då skapar du en situation där poängen med att kommunicera blir väldigt konkret. Om barnet inte säger något visar du med en modellmening hur man kan säga, till exempel ”Mera hallon!”. Kanske imiterar barnet dig direkt, eller vid ett senare tillfälle. Du kan även göra något lite tokigt för att locka barnet att reagera. Pröva att sätta på barnet skor utan strumpor, eller sätt strumporna på dina egna händer. Vänta på att barnet kommunicerar felet till dig. Om barnet inte gör det, kan du svara med en modellmening, som ”Oj, glömde strumporna!”. Du kan också skoja till det när ni sjunger en sång eller läser en välkänd bok genom att pausa inför sista ordet i en strof eller en mening. Se förväntansfull ut och vänta lite innan du fortsätter, så kanske barnet fyller i. 27