Marknad Örebro 1
MOTOR BITEN AV NYA RAPTOR? TEXT: WILLY PRISKE OCH
JENNY NILSSON / © CNP AB FOTO: CNP AB Vissa anser att pickuper är förhistoriska monster som borde utrotas medan äventyrare bara älskar flakbilen. Ford häller dessutom bensin på elden genom att döpa sin värsting efter en – dinosaurie. Velociraptor skapade skräck på jorden för 75 miljoner år sedan och nu är det äntligen dags att sätt klorna i nya Ranger Raptor. Vad sägs om en småstöddig amerikanare med fossilmotor som inte räds meteoritnedslag? Redan här kan vi berätta att du som vill bli ägare till en Ranger Raptor måste vara beredd att låta din Fordhandlare sätta tänderna i ditt bankkonto och röva bort 894 875 kronor. Därmed kostar den nya versionen i runda slängar 300 000 mer än gamlingen. Men då får du också en bensinsexa på 292 hästkrafter i stället för den gamla trötta dieselfyran på 213. Jänkaren har dessutom fler körlägen, varianter på drivning och andra finesser än en dinosaurie har klor. Det är från sidan som Ranger Raptor visar upp sin grymmaste look. En hög midjelinje och slimmad cockpit ger en hög skrämselfaktor. Det gör också hjulen som trots moderata 18-tumsfälgar ger ett maffigt intryck på grund av däcken – riktigt grovmönstrade sulor med mycket gummi. Avståndet mellan däcken och de svarta hjulhuskanterna avslöjar en lång fjädringsväg och en markfrigång på hela 27 centimeter. Rovdjursgapet i fronten är kanske i snällaste laget men väl bakom ratten stämmer det mesta. Lädersätena passar lika bra för stora som små och baksätet känns bättre än förut. En stor högställd pekskärm dominerar toppen på den megabreda mittkonsolen och tillsammans med den digitala instrumenteringen får man all tänkbar information mellan himmel och jord. Det här med politisk korrekthet är inte Ranger Raptors paradgren. Glöm allt 24 vad elektrifiering heter för vid gaspådrag brölar det ur piporna så döda kan väckas. Den 10-växlade automatlådan jobbar i harmoni med dubbelturbosexan och färden noll till hundra rullar på 7,9 sekunder. De grovmönstrade däcken fungerar ovanligt bra på vanlig asfalt - men det är i terrängen som vår tillbedjan av rovdjuret når sin kulmen. Här visar den nya adaptiva fjädringen tillsammans med det uppstyvade chassit att något hänt. Plötsligt står vi inför ett stenparti där vi undrar om vår instruktör glömt ta sina piller - en sträcka som ingen med förståndet i behåll skulle ge sig i kast med. Här imponerar pickupen stort och med diffarna låsta tar sig testbilen fram även om bara ett hjul har fäste. Det är svårt att inte bli biten av den nya dinosaurien från Ford. Motor: V6 bensin med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cyl. Max effekt 292 hk vid 5 500 varv/min. Max vridmoment 491 vid 2 300 varv/min. Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 10-växlad automatlåda. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: stel axel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 13 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 327, längd 536, bredd 221, höjd 193. Tjänstevikt 2 454. Dragvikt 2 500. Bränsletank 80 liter. Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,9 sek. Förbrukning/miljö: 13,8 liter per 100 km blandad körning. CO2: 315 g/km (WLTP). Pris: 894 875 kronor ink. moms. + Plus… Otroliga terrängegenskaper Mängder av olika körlägen Hög standardutrustning 5 års nybilsgaranti - Minus… Malusskatt á 30 790 kr de första 3 åren Förbrukning och koldioxidutsläpp ®