Barnbokskatalogen 2019/2020 1
#läsambassadörencheckarin dimensionerna är såväl
boken som barnens medskapande viktig. Idag är det en av Astrids Lindgrens böcker om Pippi Långstrump som står i centrum. Yelda läser boken och ser till att historien leds framåt. Övriga ledare går upp på scenen och gör bejublade insatser som Pippi, Kling och Klang och inte minst de knasiga tjuvarna Blom och Dunder-Karlsson. Och mitt i alltihop deltar de barn som vill. De jagar tjuvar, räddar hästar och hjälper Pippi på alla sätt. – Se upp! Tjuven står bakom dörren! När Pippi i boken säger ”God natt”, stannar Yelda upp historien för ett ögonblick. Alla barn får chansen att säga ”god natt” på sitt språk. Eller ett annat språk som de kan. – Laljå tåbå! – Good night! – Laku noć Uttrycken ekar mellan väggarna. Alla är ivriga att göra sitt språk hört. – Buona Notte! – Gisheer barhi! – Tesbah ala kher! – Hit är alla välkomna, vilket språk man än talar, säger Marlen Eskander, en av föräldrarna och initiativtagare till Läslandet. Improvisationen och teatern blir en mix av uttryck på olika språk. Från början kallade Läsfrämjarinstitutet sin verksamhet Läsa för Integration, LFI. Men i takt med att projektet växte och verksamheten och metoden fick spridning – långt utanför deras första lilla lokal på Assyriska föreningen, där allt började – bildades organisationen Läsfrämjarinstitutet, LFI. Verksamheten döptes till Läslandet och invigdes officiellt av kulturministern 2018. Metoden med gestaltande läsning, där barnen själva får delta och uppleva boken rent fysiskt, sprids nu över landet och har också fått en egen metodbok: Metodbok – Läsa för integration. – Jalla, jalla! ropar Yelda och barnen får fart och springer runt, runt och jagar tjuven Dunder-Karlsson. – Det händer att föräldrar blir lite konfunderade och undrar om det verkligen ska vara sånt spring och hög ljudnivå på en bokkväll, skrattar Marlen. Men barnen har roligt. Vi gör det här på deras villkor. Och alla vägar som leder till böcker och läsning är bra vägar! Enkido, som är 8 år, skiner som en sol när jag pratar med honom. 9 – Jag är liksom med i boken, det är som en dröm! Ishtar, 7 år, brukar läsa böcker hemma också, men här blir det på ett annat sätt, säger hon. – Det blir roligare när man leker boken än när man bara läser. När dansen börjar far alla barnen omkring och de vuxna hejar och tar kort. Det är som en stor happening. Med en bok i fokus. Laura, 10 år, funderar lite när jag frågar om skillnaden mellan att läsa hemma tyst för sig själv och att vara här. – När jag läser hemma får jag bilder i boken, eller i mitt huvud. Det är kul att läsa hemma. Men här får jag liksom vara med om det i verkligheten. Medan man fikar är det pyssel. Det doftar varmkorv och bullar. Kritor och papper blandas med saft och kakor. Barnen gör bilder och bearbetar handlingen. När de sedan går upp på scenen med en mikrofon i handen och visar vad de gjort, jublar publiken. Det blir en helkväll där böckerna får liv. Sexåriga Edessa är med så ofta hon kan. Nu springer hon runt, runt med de andra. – Det är alltid kul här. Jag tycker om böcker men jag tycker inte om att sitta still. När jag rör mig blir jag jätteglad. Johan Anderblad Läsambassadör 2017–2019 Läsfrämjarinstitutet (LFI) ● Bedriver läs-, litteratur- och kulturfrämjande verksamhet för barn och deras vuxna. Verksamhetens syfte är att stärka demokratin och öka integrationen och delaktigheten i samhället. ● Driver Läslandet som är en plats för läs-, litteratur- och kulturaktiviteter för barn 3–11 år och deras medföljande vuxna. ● Anordnar också metodutbildning i LFI-metoden för förskolor, skolor, bibliotek och andra läsfrämjande aktörer. lfi.se