Dagens Transport & Logistik 1
D en nya fastigheten byggs i anslutning till DSV:
s befintliga logistikanläggning i Landskrona och kommer att bli ett av Nordens största logistikcenter. 70 000 av de drygt 175 000 kvadratmetrarna kommer att bestå av temperaturkontrollerade lagerzoner för lagring av snabbrörliga konsumtionsvaror. Härifrån ska DSV serva både den danska, finska, norska och svenska marknaden. DSVs nya lagerytor i Landskrona byggs med höga hållbarhetsambitioner och kommer att certifieras enligt BREEAM Excellent. Framtida energiförsörjningssystem har beaktats för att förbereda Power-to-X, lagring av ström i batterier och för laddning av eldrivna lastbilar samt för att kunna överföra eventuell överkapacitet av energi till exempelvis Landskrona stad. De nya anläggningarna beräknas stå inflyttningsklara 2024. Axfoods nya logistikanläggning invigdes i slutet av 2022 Utöver DSV har även Dagab, som ansvarar för Axfoodkedjans sortiment, inköp och logistik, fått upp ögonen för Landskrona som strategiskt logistiknav. I slutet av 2022 invigdes Dagabs nya rikstäckande frukt- och grönt lager i södra Landskrona, ett stenkast från DSV:s logistikanläggning. Den totala lagerytan uppgår till 37 000 kvadratmeter med möjlig expansionsyta om 8000 kvadratmeter. Det är definitivt inte osannolikt 20 ”Det är definitivt inte osannolikt att DSV:s nya gigantiska anläggning genererar synergieffekter genom att attrahera fler logistikaktörer till Landskrona framöver” att DSV:s nya gigantiska anläggning genererar synergieffekter genom att attrahera fler logistikaktörer till Landskrona framöver. Flera indikatorer tyder på att Landskrona har framtiden för sig som logistikhubb. Stadens geografiska placering i anslutning till E6/E20, mellan Malmö och Lund i söder och Göteborg i norr och närheten till såväl Danmark som övriga kontinenten är några faktorer som bidrar till att allt fler logistikaktörer intresserar sig för Landskrona. Helsingborgs starka expansion smittar av sig Ytterligare en bidragande faktor till Landskronas attraktionskraft är att staden har stärkts av Helsingborgs framgång som logistiknav. Det är drygt två mil mellan städerna och när antalet lediga tomter på attraktiva logistiklägen blivit färre i Helsingborg blir det naturligt att rikta blicken mot Landskrona. En annan faktor som bidrar till att öka intresset för Landskrona är det faktum att det är ett logistikläge som hittills kunDAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2023