Dagens Transport & Logistik 1
En logistikfastighet som Slättö sålde till SLP un
der 2021. BILD: SLÄTTÖ F Fastighetsägare och fastighetsutvecklare som kunnat möta den stadigt växande efterfrågan på moderna, ändamålsenliga logistikbyggnader i attraktiva lägen har haft en väldigt gynnsam situation de senaste åren. Under 2023 och framför allt under 2024 riskerar dock spelplanen att ritas om något. – Underliggande megatrender som talar för logistik finns alltjämt kvar även om 2023 kommer att vara ett svagare år. Trenderna jag tänker på är bland annat skiftet från fysisk till digital handel, automation av DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2023 varuhanteringen, demografiska förändringar och ökat hållbarhetstänk. Det råder en fortsatt efterfrågan på moderna logistikfastigheter i bra kommunikationslägen, både vad gäller större enheter och mindre last-mile anläggningar. Mycket av det som ligger i pipeline för 2023 är redan uthyrt och byggstartat, säger Karin Witalis, analyschef för fastighetsrådgivaren Colliers svenska verksamhet. Nyproduktionstakten kan bromsa in under 2024 Enligt Colliers Logistikrapport väntas nyproduktionen i logistikmarknadssegmentet vara fortsatt hög även under 2023. –Många kommuner arbetar aktivt med att ta fram mark för fler etableringar, då intresset på senare år varit rekordstort att uppföra nya logistikbyggnader. Samtidigt har bygg-och finansieringskostnaderna stigit kraftigt på senare tid och därtill har man från myndighetshåll blivit mera restriktiv att tillåta exploatering på tidigare jordbruksmark, vilket kan komma att bromsa logistiketableringar i vissa lägen, säger Karin Witalis. á 25