Dagens Transport & Logistik 1
Ökad e-handel kräver bättre logistik-synk i alla
kanaler Ökad e-handel gör det viktigare med bättre synk av logistik och distribution i alla försäljningskanaler, bättre hantering av returer med artificiell intelligens (AI), dataspårning för ökad hållbarhet och ökad automatisering i lagermiljön. Här spår Philip Carl, Nordenchef på Endava, några trender inför det kommande året. AV OLOF SWAHNBERG 1 28 Omnikanal- logistik kommer att bli vanligare - Med ökad e-handel är det viktigt att synkronisera logistik och distribution i alla försäljningskanaler, det kommer att vara avgörande för att kunna möta kundernas efterfrågan, vilket bör ske på en enda plattform. Företagen kommer att sträva efter att övervinna problem som till exempel äldre IT-system och dålig synlighet av inventarier, och fokusera på att påskynda digitaliseringen för att göra det lättare att dela med sig av data internt och med samarbetspartner. 2 Bättre hantering av returer -Hantering av reklamationer, returer och hantering av omvänt flöde på ett smidigt sätt är inte bara avgörande för kundernas tillfredsställelse, utan även för kostnadsoptimering. Returer står för så mycket som 30 procent av logistikkostnader. -För att klara av det ökande kostnadstrycket kommer organisationerna i allt högre grad att använda sig av prediktiv data och AI för att hjälpa dem att bli mer proaktiva i sin verksamhet med prognoser samtidigt som de bygger en effektivare försörjningskedja. Det stödjer i sin tur mer konsekventa och tillfredsställande kundupplevelser. -Den viktigaste utmaningen blir att hantera den ökande komplexiteten när ytterligare datakällor läggs till och företag stöter på problem med proprietära data. Därför kommer vi troligen att se nya företag för att lösa DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2023 Philip Carl, Nordenchef på Endava.