Dagens Transport & Logistik 1
"Tunneln kommer att vara en sänktunnel, säkert pl
acerad under havsbottnen där den skyddas mot passerande fartygs ankare och kollisioner" á danska fastlandet. Tunneln ska även ta emot biltrafik. – Anläggningen kommer inte bara att säkerställa strömförsörjning, utan även uppfylla våra krav på att tunneldriften ska vara CO2- neutral efter öppningen 2029, säger Jens Ole Kaslund, teknisk direktör på Femern A/S. Detta är ett av de många anbudsförfaranden som är inblandade i det enorma projektet, och under de två första åren ”En parameter som blivit allt av bygget har en hel del framsteg gjorts. Muddringsarbetet mer än halvvägs avslutat Fehmarn Bält-tunneln kommer att vara en sänktunnel, säkert placerad under havsbottnen där den skyddas mot passerande fartygs ankare och kollisioner. Tunnelelementen sänks ner i ett 18 kilometer långt tunneldike som muddras till havs. á viktigare vid valet av geografiskt läge för en logistikfastighetsetablering är tillgången till el” 44 DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2023