Dagens Transport & Logistik 1
Arbetshamnen i Rødbyhavn i november 2022 FOTO: FE
MERN A/S á Grävningen av tunneldiket pågår för fullt och utförs med några av världens största grävmaskiner. I slutet av november 2022 var cirka 70 procent av arbetet färdigt, mätt i volym. Tunnelkonstruktion Med alla föremål ur vägen är tunneln redo att byggas. Det första fartyget som transporterade material för byggandet av Fehmarn Bält-tunneln lade till i hamnen i Rødbyhavn på ön Lolland i Danmark i juli 2022. Denna arbetshamn har byggts speciellt i anslutning till den stora tunnelfabriken 46 där elementen till tunneln kommer att finnas. Efter arbetet att avslutats togs denna hamn i drift 2022, men förväntas inte vara helt färdig förrän 2023, då de permanenta hamnkontoren och teknisk utrustning är på plats. Eftersom bygget kommer att ta åratal måste byggarbetsplatsen vara väl förberedd med alla nödvändigheter, såsom vatten, el och tillfartsvägar så att den är redo för alla entreprenörer. I Rødbyhavn byggs en fabrik som ska producera tunnelelementen. Fabrikshallar byggs för sex produktionslinjer: fem för tunnelns standardelement och Stora boendeområden för arbetarna Strax väster om produktionsanläggningen kommer ett stort boendeområde att byggas för tunnelarbetarna tillsammans med kontor och administration. Det behövs flera tusen arbetare för att bygga Fehmarn Bält-tunneln. När arbetet DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2023 en för specialelementen. När alla sex produktionslinjerna vid tunnelfabriken är i drift kommer hamnen på den danska sidan att ta emot upp till 70 000 ton byggmaterial som sand, grus, cement och armeringsjärn per vecka.