Dagens Transport & Logistik 1
Visualisering av undervattensnedsänkningen och an
slutning av tunnelelementen. GRAFIK: FEMARN A/S ”Eftersom bygget kommer att ta åratal måste byggarbetsplatsen vara väl förberedd med alla nödvändigheter, såsom vatten, el och tillfartsvägar så att den är redo för alla entreprenörer” når sin topp kommer omkring 1 300 tunnelarbetare att bo och arbeta på platsen. På den tyska sidan pågår också arbeten på en byggarbetsplats, även om denna byggarbetsplats kommer att vara betydligt mindre än den danska. En arbetshamn för leverans av material till den tyska platsen är under uppbyggnad och förväntas vara i drift 2023 och levererar material till byggarbetsplatsen på land. Banar väg för anbudet på 200 miljoner järnvägar Det återstår en hel del byggnadsarbeten innan man kan börja DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2023 bygga järnvägen genom tunneln, men förberedelserna för järnvägsanbudet pågår redan. Femern A/S kommer under våren 2023 att lägga ut Femern Bälttunnelns spåroch kontaktledningssystem för elektriska tåg på anbud. Kontraktet är värt cirka 200 miljoner euro. Som ett storskaligt projekt kommer det att ta lite tid att väga beslutet, och vinnaren av kontraktet Tunnel Track and Catenary (TTC) kommer att tillkännages under våren 2025. Den kommer att omfatta en 25 kilometer lång tvåspårig järnväg för att köra tåg i 200 kilometer i timmen och ett kontaktledningssystem varav 18 kilometer kommer att placeras i själva tunneln och med totalt 7 kilometer utanför tunneln, på dansk och tysk sida . – Det har funnits ett stort intresse från potentiella anbudsgivare att ha mer detaljer inför anbudet under våren, säger Kirsten Christensen, avtalsdirektör, Femern A/S, med ansvar för järnvägsanläggningar. – Vi vill naturligtvis hjälpa företag att sätta samman konsortier och lämna anbud på kontraktet. Vårt främsta mål är att attrahera stor och välkvalificerad konkurrens i anbudsfasen.” n 47