Dagens Transport & Logistik 1
Under pandemin styrde många företag om sina godsv
olymer till APM Terminals i Göteborg, en trend som bara accelererar. FOTO: APM TERMINALS Supply chain - vilka trender kommer att prägla 2023? Nytt år innebär nya möjligheter för den globala containertrafiken. Frågan som många ställer sig är: vilka trender kommer att prägla 2023? Enligt nordens största containerhamn APM Terminals Gothenburg, har importen återgått till förpandemiska nivåer, medan exporten, som framförallt drivs av hög efterfrågan på svenska skogsprodukter och stark orderingång för basindustri, ökar. AV STINA WICKENBERG J anuarimörkret speglar de stigande räntorna och dämpade ekonomin som inleder det nya året. Men är det verkligen så mörkt som vi tror? Med gemensamma krafter hushållar vi på energin, vilket håller energikrisen i någorlunda schack. Inflationen tycks bli mindre påtaglig än befarat i USA, samtidigt som Kina öppnar upp. Allt detta förbättrar den globala 48 logistikkedjan och APM Terminals Gothenburg ser flera både tydliga och positiva trender under året. Mindre flaskhalsar. Redan under Q1 2023 spås de flesta flaskhalsarna i logstikkedjan vara borta. De första stora signalerna på detta såg APM Terminals Gothenburg under sensommaren, då stora delar av backloggen i leveranskedjan började släppa. Företag som hade framförhållning i sina ordrar fick därmed årets julklappar redan i augusti, istället för i november som tidigare år. Per Wahlström, marknadsanalytiker på APM Terminals Gothenburg säger: ”Importen flyttades fram ett kvartal under 2022, vilket innebär att det som kan te sig som en nedgång under året, i sjäva verket handlar om en omfördelning av volymerna”. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2023