Dagens Transport & Logistik 1
Smart Automation är ett av dessa pålitliga specia
listföretag som har nyligen levererat teknologi och kraftutrustning från WEG för två hybridfartyg. Bilden visar en av dessa båtar. ”Elias Johan” är designad av, och byggd av Vestværftet Aps i norska Hvide Sande FOTO: VESTVÆRFTET APS Fartyg med nya hydro elektriska motorsystem - ett sätt att rensa världens sjöfartsindustri Varje år förbrukar industrifartygen cirka 370 miljoner ton bränsle. Faktum är att ett enda fartyg kan släppa ut lika mycket koldioxid som två miljoner bilar. Som en lösning börjar den elektrifierade sjöfarten ”slå allt högre vågor”. Genom att utnyttja förbättringar i batteridesign och automatisering från teknikexperter, beräknas sektorn nå ett globalt värde på 16,2 miljarder USD år 2030. AV MARKKU BJÖRKMAN 54 Smart Automation är ett av dessa pålitliga specialistföretag som har nyligen levererat teknologi och kraftutrustning från WEG för två hybridfartyg. Elias Johan och Bernt Oskar är två nyutvecklade fartyg som är 50,5 meter långa och 12 meter breda. Fartygen som har utvecklats av Vestværftet Aps, en dansk skeppsbyggare med varv i Danmark och Polen, är speciellt utvecklade för att tillhandahålla grönare metoder för sjötransporter inom fiskeindustrin. Dessa fartyg kommer att operera från Norge. ”Växande nisch” Till skillnad från traditionell skeppsbyggnad kräver utveckling av hybrideller helelektriska modeller betydande skillnader i utrustning och infrastruktur. Smart Automation, ett norskt expertföretag på integrerad automation och hybridkraftsystem för fartygstillverkare, har specialiserat sig på denna växande nisch. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2023