Dagens Transport & Logistik 1
Statistiken är baserad på inkomna farledsdeklarat
ioner till Sjöfartsverket för avgiftspliktiga fartyg med storlek 300 bruttoton eller större som lastat/lossat gods eller passagerare i Sverige. *Forsea driver färjelinje mellan Helsingborg-Helsingör och står för en stor del av trafikmängden. Mest trafikerade hamnarna i Sverige E fter en kraftig nedgång på grund av pandemin ser Sjöfartsverket att trenden är uppåtgående när det gäller passagerartrafiken. – Passagerartrafiken har börjat öka igen de senaste två åren och börjar nu närma sig de nivåer vi såg innan pandemin. Det är färjetrafiken som står för den största delen av ökningen, säger Niclas Härenstam, kommunikationsdirektör på Sjöfartsverket. Sett till antal överstiger fjolårets kryssningar 2019 års volym. Men antalet passagerare på kryssningar är DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2023 ännu inte tillbaka på samma nivåer. Detta skulle kunna vara en konsekvens av att färre turister utanför Europa väljer kryssningar i Sveriges närområde efter Rysslands invasion av Ukraina. Stabila godsmängder trots omvärldshändelser De senaste åren har sjöfarten utsatts för prövningar. Containerbrist efter pandeminedstängningar av kinesiska hamnar, försenade leveranser efter stopp i Suezkanalen, krig i Ukraina med sanktioner mot Ryssland, brist på bemanning och á 57