Dagens Transport & Logistik 1
NYHETER NYHETER ”Bokning av resor kommer att ske
via appen, och folk får stor frihet att välja var och när de vill bli hämtade” á till den första fasen av projektet och EU med cirka 60 miljoner NOK i den andra delen av projektfasen. Ruter kommer att använda en del belöningsmedel och söker även andra externa finansieringskällor för projektet. Upp till 15 minibussar – Vi planerar att sätta i drift en flotta på upp till femton fordon. Dessa kommer att verka inom ett begränsat område i Groruddalen och tjäna detta område som en flexibel beställningstjänst. Bokning av resor kommer att ske via appen, och folk får stor frihet att välja var och när de vill bli hämtade. Om andra personer har bokat resor i samma riktning kan fordonet plocka upp flera kunder under samma resa, förklarar Bernt Reitan Jenssen, vd på Ruter. Digital samordning Fordonen som ska användas i pilotprojektet kommer att ha yttermått som liknar vanliga personbilar och kommer att hålla normala körhastigheter på vägarna. Form av färdtjänst Syftet är i huvudsak att de självkörande minibussarna kommer att driva en form av färdtjänst till vanliga buss- och tunnelTill en början kommer varje fordon att bemannas med en person i förarsätet, men det är ett mål för projektet att denna person så småningom ska kunna avlägsnas. – Tjänsten kommer då att fortsätta bedrivas med helt obemannade fordon. Detta kräver naturligtvis formella godkännanden enligt föreskrifter och säkerhetskrav, säger Jenssen. En försmak av framtidens mobilitetserbjudande Det kommande självkörningserbjudandet i Groruddalen är ett ambitiöst forsknings- och utvecklingsprojekt som Ruter genomför i samarbete med en rad aktörer. Statens vegvesen i Norge, Bymiljöverket i Oslo kommun, Transportekonomiskt institut och Cicero är bland parterna som deltar i planeringen. På tekniksidan kommer Ruters forsknings- och utvecklingspartner Holo, tillsammans med det självkörande företaget Mobileye, att leverera fordon och mjukvara för drift på självkörande nivå 4. Självkörande nivå 4 innebär att fordonen ska kunna trafikdefinieras i områden utan förare ombord. banelinjer, men också rent lokalt. Med detta kommer alla som bor och reser i Groruddalen att få ett smakprov på hur Ruter tänker sig att utveckla det allmänna mobilitetsutbudet de kommande åren, heter det i ett pressmeddelande från Ruter. Samordnar befolkningens resebehov Fordonsflottan kommer att anlända under förberedelsefasen och successivt rullas ut i provdrift på vägarna, innan trafiken planeras att öppnas för befolkningen tidigast mot slutet av 2023. - Flottor av självkörande fordon kommer att göra det möjligt för människor att njuta av flexibla, personliga resor utan att behöva äga en privat bil. Du beställer fordonet när du behöver det, det körs dit du ska och sedan behöver du inte tänka mer på det förrän du åker hem. Under tiden kommer samma fordon att rusa runt på vägarna med andra passagerare, säger Jenssen. - Sådana resetjänster som sätts i system som en del av kollektivtrafiken kommer inte bara att kunna underlätta människors vardagliga resor; de gör det möjligt att samordna befolkningens resebehov och minska antalet personbilar på vägarna, avslutar han. n Källa: Oslo kommun mm. Mötesplatsen för dig inom trafi k och samhällsutveckling www.infrastrukturnyheter.se 8 DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2023