Friluftsliv Ledare
Friluftsliv Innehåll
Friluftsliv Brev
Friluftsliv Friluftsnytt
Friluftsliv Johanna Davidsson
Friluftsliv Lovisa Larsson
Friluftsliv Mat i kajak
Friluftsliv Upptäck MTB
tips //stigcykling Expertens bästa tips Cykelfant
asten Daniel Breece ägnar stora delar av sin tid åt stigcykling i Sverige och övriga världen. Som chefredaktör för tidningen Bicycling och Outside Sweden har han bra koll på trenderna. text: Cenneth Sparby foto: Daniel Breece Hur har stigcyklingen utvecklats i Sverige under de senaste tio åren? – För 15–20 år sedan kunde man ge sig ut på flera cykelrundor på raken utan att stöta på en enda cyklist i skogen. I dag ser det helt annorlunda ut. Titta bara på Cykelvasan som för tio år sedan hade 2 000 startande, nu säljer de 13 000 startplatserna vissa år ut lika snabbt som en Springsteenkonsert. Den har även breddats som sport och motionsform. För parallellt med de populära tävlingarna växer nya cykelparker fram, som Järvsö bergcykelpark och Åre Bike park. Varför ökar intresset? – Det är den perfekta mixen av natur, endorfin och äventyr. Roligt, enkelt och utmanande på en och samma gång. Vilka är enligt dig de bästa områdena för stigcykling i Sverige? – Det beror lite på vad man menar med stigcykling. Även om det finns många mindre guldkorn så är det svårt att prata stig i Sverige utan att nämna Järvsö, Åre, Hellasgården i Stockholm, Änggårdsbergen i Göteborg och självklart den egna bakgården. Det är ju det som är charmen med stigcykling. Allt du behöver är en stig och en hyfsat bra terrängcykel. Vad ska man tänka på inför cykelköpet? – Cyklar är inte jättebilliga men å andra sidan är andrahandsvärdet relativt högt och marknaden stor. Mitt råd är att inte snåla för mycket, det är roligare i längden att cykla på bra grejer som håller. Är du osäker så köp hos en kunnig handlare. Är du mer säker på vad du vill ha och kan meka lite själv är internet ett bra alternativ. – Att köpa begagnat kan vara en bra idé, om man vet vad man köper. Risken är dock att man köper något billigt som antingen behöver renoveras eller är utdaterat. De senaste åren har dessutom hela mtb-världen gått igenom en ordentlig hjulrevolution. Länge fanns det bara 26-tums hjul. Nu är det så gott som uteslutande 27.5 och 29 tum som gäller. – En cykel med 29 tum rullar lättare, vilket gör att man tar sig över ojämnheter som stenar och stockar på ett smidigare sätt. Den blir dock något klumpigare att få med sig vid mer krävande tekniska partier. 26 och 27,5 tum accelererar snabbare och är i bland lättare att hantera i tekniskt svår terräng. Vart är utvecklingen på väg? – Allt fler kommer röra sig från att cykla för att träna och tävla, till att cykla för att njuta. Jag tror även vi kommer se en växande stigbyggartradition här hemma. Falu- och Göteborgs stigcyklister är fina exempel på den trenden, där stigbyggande sker i samråd med kommuner och landsting. – Parallellt med det så ska det bli spännande att se hur det blir med elcyklandet på stig. Det har fullkomligt exploderat nere på kontinenten, men vi svenskar är fortsatt försiktiga. Hur är det med stigcykling i naturkänsliga områden? – Så vitt jag vet finns det inga studier som visar på att cykling i sig sliter mer på marken än vandring och löpning – en bra stigcykel väger ju ofta inte mer än drygt tio kilo. Undvik dock att sladda när du är ute i naturen. Det är ett otyg som bidrar till onödigt slitage. Allemansrätten är allas både rättighet och skyldighet och man ska alltid följa lokala föreskrifter. Välj rätt hoj för bästa cykelupplevelse I SKOGEN är vi cyklister ganska lika och gränserna flyter samman. XC, Cross Country, är åt det lite snällare hållet, tänk vanlig skogsstig. Downhill kräver berg och lite mer fallhöjd. För att dra en parallell till skidvärlden är XC lite som att gå på turskidor och downhill lite mer som att åka offpist. Enduro ligger mitt emellan. Åkningen delas egentligen bäst upp efter vilken cykel du sitter på. XC är snabba, lätta och lite mer trampvänliga cyklar med runt 100 millimeters slaglängd (är lika med hur mycket den kan dämpa). Perfekt hoj för Cykelvasan. På en heldämpad endurocykel är slaglängden ca 150 millimeter, bak och fram, och då går det alltså att ta sig an lite stökigare terräng, i synnerhet utför. Samtidigt går de att cykla uppför med. Downhillcyklar är även de heldämpade och har en slaglängd på ca 200 förlåtande millimeter. De väger dock en del och är i princip enbart till för att cykla nedför berg med, assisterad av lift eller vandring uppför. För att göra det mer komplicerat finns det ytterligare en kategori som Daniel kallar just stigcykel, eller ”trail”. Här handlar det om en slaglängd på 120 millimeter. En cykel som är ett mellanting mellan XC och Enduro. 48 friluftsliv#2–2018
Friluftsliv Festivalsommar
Friluftsliv Landskamp
Friluftsliv Drickbart vatten?
Friluftsliv Upplev orkidéer
Friluftsliv Landet runt
Friluftsliv Sista ordet