Chili 1
CHILI MAGAZINE MINNESTRÄNING V em glömmer inte sa
ker, det man tänkte på för bara en minut sedan är helt som bortblåst. Då är det bra att komma ihåg att vi har ett medfött minne som är mycket större än vad vi tror vi har. Trots att minnet är så värdefullt så har vi sällan lärt oss att utnyttja det fullt ut. Minnet är en skattkammare, en skattkammare full av kunskap, känslor och drömmar. MINNESTRÄNING KAN INNEFATTA allt från att träna upp arbetsminnet till att hitta smarta minnesstrategier för det man vill komma ihåg. Här kommer en guide till hur du kan få ett ännu bättre minne! Arbetsminnet Arbetsminnet hanterar det du håller i huvudet just nu, och är mycket begränsat. Man kan bara hålla ett visst antal saker i huvudet samtidigt, och de finns bara där så länge vi aktivt tänker på det. När vi blir avbrutna, eller fokuserar på något annat, kan det som nyss fanns i arbetsminnet bli som bortblåst. När vi tänker “jag måste komma ihåg att ringa det där samtalet sen” har vi det ofta bara i arbetsminnet, och tanken försvinner alldeles för lätt. Arbetsminnet går att träna upp, på ungefär samma sätt som kondition. Arbetsminnet tränas när man är fullständigt koncentrerad på en uppgift där man håller mycket informa74 chili/nr2-2018 AKRONYMER tion i huvudet. Några exempel är schack, programmering, sudoku, läsning, huvudräkning, dataspelande, memory och koncentrationskrävande sporter. Långtidsminnet När man ska komma ihåg något lite längre räcker inte arbetsminnet till. För att verkligen minnas något behöver vi placera det på ett bra sätt i långtidsminnet. Det bästa är om vi redan från början placerar informationen så att den blir lätt att hitta. Så att säga i rätt hylla i rätt pärm i minnesarkivet. Till det kan vi använda minnesknep och minnesstrategier. Ett exempel på minnesstrategi: Har du fått lösenordet “2GfDxx” och försöker pressa in det i hjärnan så kommer du bara att trötta ut ditt arbetsminne. Hjärnan uppfattar förmodligen den här informationen som fullständigt meningslös. Du behöver alltså spara ner den på ett smart sätt i långtidsminnet, och få hjärnan att uppfatta den som intressant. DU KAN EXEMPELVIS prova att se framför dig hur 2 GALNA fiskmåsar DUNSAR ner på din x-tangent. HUR SKULLE DET SE UT? Hur skulle det låta? Och visst kan du lära dig koden nu? En tvåa… ett stort G, f, ett stort D och så landar de båda två… x, x. Ett akronym består av ett ord eller en mening som är sammansatt av bokstäver som utgör begynnelsebokstäverna i andra ord. Om akronymen består av ett enda ord så utgör oftast varje bokstav i ordet en begynnelsebokstav i ett annat ord. Om akronymen består av en mening så utgör oftast den eller de första bokstäverna i varje ord början på ett annat ord. Ett exempel på en akronym som använts för att lära skolelever namnen på Sveriges grundlagar är akronymen STYR. I denna akronym står S för successionsordningen, T för tryckfrihetsförordningen, Y för yttrandefrihetsgrundlagen och R för regeringsformen. Ett exempel på ett akronym som mycket länge har använts för att lära skolelever namnen på Hallands fyra åar är ”Laga Ni, Äta Vi”. I detta akronym står Laga för Lagan, Ni för Nissan, Äta för Ätran och Vi för Viskan. Bäst används akronymer i inlärning när det redan fi nns ett färdigt akronym skapat sedan tidigare, men det går också relativt enkelt att skapa nya akronymer med lite fantasi och kreativitet.