Hemma i HSB 1
FEM OM FRAMTIDEN 1 FORSKAREN: ”Inga bilar i framt
idens kvarter” ” Om tio år tror jag att vi har puffat undan privatbilen till förmån för cyklar, elsparkcyklar och olika typer av delningstjänster för bilar, som bilpooler och taxitjänster. Detta ser vi redan idag i många större städer som ligger i framkant – som San Francisco, Barcelona och Tokyo. Där är bilarna i minoritet. När bilen får en allt mindre roll så får de nya stadsdelarna, som planeras redan i dag, mer grönska i gaturummen och på gårdarna. Jag tänker mig att vi 2030 kommer ha kvartersstäder som påminner om Hammarby sjöstad och Västra hamnen, där bilen har marginaliserats helt. Det kommer också finnas laddningsstationer för elcyklar och elsparkcyklar insprängda i gatumiljön. En av de största utmaningarna för att nå dit är att ändra attityden till bilen, både hos privatpersoner och bland de starka intressenter som vill bibehålla biltrafiken. Men nu kan vi inte vänta längre, vi har offrat extremt mycket på bilens altare och måste successivt omvandla biltransporterna till andra smartare former. Jag tänker också att våra bostäder blir mer kompakta och att vi parallellt med det utnyttjar dem annorlunda. Vi kommer ha fler gemensamhetsutrymmen, som lounge och matsal. Jag vill inte kalla det kollektivboende i klassisk mening, utan snarare ett slags ”all inclusive-boende” i stil med hur hotellbranschen jobbar. Vi ser redan i dag att bostadsutvecklarna sneglar mot hotellens servicekoncept och bygger för att även kunna erbjuda tjänster som städning, servering, kafé eller matleveranser – men också barnklubbar och sportklubbar kopplat till boendet. Vi släpper snart en rapport om detta tillsammans med Boinstitutet.” ■ HEMMA I HSB 1.2020 41 ALEXANDER STÅHLEE Yrke: Stadsbyggnadsforskare på KTH, driver företagen Spacescape och Placetoplan. Aktuell med: Boken Alla behöver närhet om framtidens städer.