Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige Språknätverk En annan del av B
okstart är möjligheten för kommuner och regioner att ansöka om medel för att starta ett språknätverk. Ett språknätverk syftar till att utveckla samverkan mellan samma aktörer som bokstartprojekten. Med medel för språknätverk kan kommuner eller regioner utveckla ett nätverk för kunskap- och erfarenhetsutbyte för de relevanta aktörerna inom Bokstart. Inom språknätverket kan t.ex. dialogmöten, workshops och fortbildning arrangeras för deltagarna.14 Bokstart Idélabbet Den tredje delen av Bokstart är Idélabbet. Denna del ingår egentligen inte i uppföljningens omfattning, men idélabbet har ändå visat sig ha bäring på vissa delar i kommunernas arbete, varför en kort redogörelse för detta ges här. Idélabbet är ett utvecklingsprogram som erbjudits vissa kommuner inom ramen för Bokstart. Utbildningen genomförs med process- och metodstöd av Innovationsguiden på SKR. Metoderna bygger på tjänstedesign som utgår från användarnas behov. Sex kommuner har deltagit. Målsättningen med utbildningen är att skapa större förståelse för föräldrarnas och barnens behov, nå fler föräldrar, få tillgång till ny kunskap, finna och testa nya arbetssätt för att inspirera och stärka föräldrar och barn. Utbildningen genomförs i team med medarbetare från olika professioner som tillsammans ringar in Idélabbets övergripande fråga: ”Hur kan vi tillsammans stärka språkutvecklingen hos barn 0–3 år?”15 2.2 Teoretiska utgångspunkter I detta avsnitt redogörs för några centrala teoretiska utgångspunkter för denna rapport. För det första handlar det om tidigt läsfrämjande. I denna studie är ambitionen inte att ge en komplett bild över tidigare forskning inom ämnet. Vi söker istället svar på frågorna om vad som är kärnan i det som kallas för family literacy och hur det ska förstås. Samt huruvida det finns en samstämmighet i hur effektivt det är att arbeta med tidiga läsfrämjande insatser riktade till familjer med små barn. För det andra handlar det om samverkan som begrepp och hur detta förstås i sammanhanget Bokstart. 2.2.1 Tidiga läsfrämjande insatser I Kulturrådets handlingsprogram för läsfrämjande definieras detta som att: • ta bort hinder för läsning och öppna vägar till litteratur • bidra till att människor kan utveckla alla sina språk • stärka läsarens självtillit och läsaridentitet • öka tillgången till en mångfald av litteratur på olika språk och i olika format för läsare i alla åldrar • ge fler möjlighet till konstnärliga upplevelser genom litteratur.16 Bokstart handlar om tidiga läsfrämjande insatser. Med detta menas insatser som ovan, men riktade till små barn (0–3 år). När det gäller tidiga läsfrämjande insatser finns det en hel del forskning som pekar på vissa aspekter som är viktiga att beakta. 14. Kulturrådet, Bokstart: Språknätverk, 15. Kulturrådet, Sluta gissa börja fråga! 16. Kulturrådet, Handlingsprogram för läsfrämjande 2019: Främja läsning 10/64