Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige Denna, relativt enkla, figur b
eskriver olika nivåer av samverkan. Den första handlar om att det finns arenor för samtal och diskussion. Den andra nivån berör det som kallas samsyn, vilket handlar om att det finns en gemensam målbild och förståelse för de olika professionernas och aktörernas uppdrag och arbete. De två första nivåerna kommer i denna rapport beskrivas som strukturell samverkan. Den strukturella samverkan förstås som att det finns en struktur där samverkan på strategisk och operativ nivå kan ske. Det finns fora i form av nätverk, ledningsgrupp, samverkansgrupper eller dylikt där samtal och diskussioner kan ske och samsyn kan ta form. I de första två nivåerna ingår även insatser för att skapa vad som kan kallas för en samverkanskultur, vilket kan förstås som organisationens, cheferna och medarbetarnas, attityder och vana av att samverka. Den tredje nivån handlar om att samarbete sker i avgränsade frågor eller uppgifter. Det kan exempelvis handla om att dela viss information mellan aktörer eller att planera uppgifter som sedan mer eller mindre utförs separat av de samverkande parterna. Den fjärde nivån innebär att två aktörer agerar som en. I dessa fall har två aktörer gått ihop vad gäller verksamhetens planering och uppföljning samt att insatser genomförs tillsammans. Detta kan t.ex. ta sig i uttryck när biblioteken och BHV gör hembesök tillsammans. Viktigt att betona är att nivåerna på denna trappa inte är värderande på något sätt. Det är inget självändamål att söka sig mot högre trappsteg. Samverkan ska vara ändamålsenlig. Att lägga ned mer tid och möda på att samverka mer än man behöver kan vara kontraproduktivt. Olika uppdrag och uppgifter kräver olika nivåer av samverkan. Trappan är endast ett teoretiskt ramverk för att förstå och förklara den samverkan som sker i olika verksamheter.37 2.3 Aktörerna inom Bokstart I detta avsnitt beskrivs de olika aktörernas förutsättningar för läsfrämjande insatser inom ramen för Bokstart. Dels redogörs för verksamheternas uppdrag, dels beskrivs hur deras förutsättningar för samverkan inom Bokstart ser ut. 2.3.1 Biblioteksväsendet Biblioteken ska ”främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. Biblioteksverksamhet ska finnas tillgänglig för alla”.38 Det allmänna biblioteksväsendet utgörs av flera former av bibliotek. Det finns ett övergripande krav om samverkan, som gäller mellan biblioteken inom det allmänna, och är kopplat till att främja tillgången till biblioteken.39 Det finns dock inga särskilda krav på att samverkan bör ske med andra aktörer. Både kommuner och regioner ska enligt bibliotekslagen anta biblioteksplaner för sin biblioteksverksamhet. Planen ska följas upp tillsammans med ansvarig myndighet (KB)40 och vara politiskt antagen 37. Det finns givetvis andra ramverk eller förklaringsmodeller för samverkan som är mer praktiskt tillämpningsbara. Exempelvis kan Malin Öglands (2013) taxonomier för bibliotekens samarbeten rekommenderas för verksamheter som är intresserade av mer konkret vägledning för samverkan. 38. Bibliotekslag (2013:801), 2§ 39. Bibliotekslag (2013:801), 14§ 40. Förordning (2008:1421) 13/64