Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige informerar om Bokstart och läs
främjande. Tidigare lämnade BHV vid samma besök ett presentkort för familjerna att hämta ut samma bok på biblioteken. Minibokstart upplevs fungera bra och inte som någon större belastning för BHV-personalen, även om det inledningsvis krävdes lite extra för att komma igång. En fördel som betonas med att BHV är med i arbetet är att de har en kontinuitet och ofta högt förtroende hos familjer, vilket underlättar när budskapet om läsningens vikt ska framföras. En tredje läsfrämjande insats involverar förskolorna i fokusområdena. På dessa förskolor finns nu kapprumsbibliotek och budskapet om läsning och språkutveckling förs vidare. Tanken är att det ska finnas en länk mellan det som familjerna får höra vid hembesöken och vad de ser när de hämtar sina barn på förskolan. Utformningen av kapprumsbiblioteken ser lite olika ut. Till sin hjälp har förskolorna en kontaktperson vid biblioteken som kan stötta i val av böcker och råd om hur förskolorna kan arbeta kring litteraturen. Det varierar mellan förskolorna i hur långt de har kommit i arbetet med kapprumsbiblioteken, men där de har kommit igång bedöms arbetet fungera mycket väl. Där uppfattar familjer det som positivt och lånar gärna hem böcker. Vad gäller öppna förskolan så har en Bokstarts-vägg satts upp i lokalerna. Vid hembesöken uppmuntras föräldrarna att besöka öppna förskolan och där finns samma böcker och material som delas ut vid hembesöken. Tanken är att det ska finnas en röd tråd och att familjerna ska få höra samma budskap i samtliga verksamheter. Slutligen kommer familjerna inom fokusområdena att bjudas in till gruppträffar på biblioteket. Arbetet med gruppträffarna är i startgroparna och planeras att starta så snart det finns möjlighet till det. Man har också startat upp bebisstunder på alla biblioteken i fokusområdena dit bokstartsfamiljerna bjuds in. På Gotland har fokusområden identifierats utifrån utbildningsnivå och skolresultat i områdena. Hembesöken av bokstartare genomförs endast i dessa utvalda områden. BHV:s boksamtal genomförs däremot på hela Gotland. Idén är att kunna nå ut till hela målgruppen, men ge särskilt stöd till de grupper som behöver det mer. Välfungerande samordning och samverkan Läns- och folkbiblioteken, BHV, öppna förskolan och förskolan är de aktörer som samverkar i Gotlands bokstartarbete. Den strukturella samverkan utgörs av en styrgrupp. Styrgruppen ansvarar för helhetsperspektivet av arbetet med Bokstart. I styrgruppen finns Bokstarts projektledning i form av samordnare och projektägare representerade, vidare är även samordnaren för BHV i regionen samt verksamhetschef för förskola på Region Gotland representerade. En ytterligare del av den strukturella samverkan är den referensgrupp som finns kopplad till arbetet på Gotland. Denna utgör ett diskussionsforum för små barns språkutveckling och där ingår talpedagog, logoped och Uppsala universitets förskollärarprogram. Arbetsgruppen består av samordnaren och representanter från de olika verksamheterna som arbetar på operativ nivå. I arbetsgruppen ingår biblioteken, BHV samt pedagoger och rektorer inom förskolan. De träffas regelbundet för att diskutera frågor rörande arbetet med Bokstart. Både den strukturella och operativa samverkan beskrivs vara välfungerande. Den operativa samverkan sker främst via samordnaren, som fungerar som spindeln i nätet och har den främsta kontakten med BHV och förskolorna. På Gotland har det funnits en samverkan mellan BHV och biblioteken under en längre tid, vilket har underlättat arbetet med Bokstart. 25/64