Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige I Region Västernorrland pågår
just nu diskussioner kring att träffa en skriftlig överenskommelse om samverkan utifrån arbetet med Bokstart. En sådan överenskommelse syftar till att formalisera samverkan genom att involvera de olika aktörerna och dess huvudmän. En fråga som kvarstår innan en sådan överenskommelse kan komma på plats är hur förskolorna ska inkluderas, både kommunala och fristående. Bokstart framåt I Härnösand sammanställs statistik kring genomförda besök och diskussioner förs för närvarande om hur en långsiktig uppföljning kan göras. Några tankar är att göra det i samband med skolhälsans screening för läsförståelse. Även en enkät kommer att skickas ut till föräldrar och vårdnadshavare. De resultat som hittills går att urskilja handlar om familjers och medarbetares vittnesmål om att arbetet är uppskattat, engagerar och inspirerar. Det upplevs finnas positiva effekter både bland medarbetarna och familjerna. För medarbetare inom biblioteket uppfattas arbetet med hembesöken som utvecklande och de fortbildningsinsatser som genomförts via språknätverket upplevs ha ökat kompetensen kring språkfrämjande i de olika verksamheterna. En iakttagelse från medarbetarna är också att budskapet lättare sjunker in när det kommer från fler håll. ”Tycker jag ser att familjerna är mer medvetna om vikten av läsning. Trots vi tjatat år ut och år in. Så känns det att det har landat mer nu. Att de har förstått hur viktigt det är med läsning.” En ytterligare fördel med Bokstart är att det sänker tröskeln för familjer som står längre från samhället än andra att få kontakt med biblioteket. Genom den personliga kontakten kan även ett socialt sammanhang skapas. Vad gäller arbetets fortsättning så har Härnösand från början haft ambitionen att detta arbete ska bli ordinarie verksamhet. De ser positivt på dessa möjligheter inom biblioteket, dock är uppfattningen att det kommer krävas omprioriteringar för att kunna fortsätta, då hembesöken är resurskrävande. Detta har dock beaktats redan från start, och istället för att använda sig av vikarier har bemanningsschemat istället gjorts om så att bokstartarna ska kunna ge sig ut inom ramen av ordinarie schema. Även inom BHV och bland förskolorna uppfattar man att det kommer vara möjligt att arbeta vidare på dessa sätt. Dock lyfts vissa aspekter som utmanande framöver. En viktig del är att projektledarollen lyfts som central i arbetet med Bokstart. Framöver planeras de samordnande uppgifterna istället skötas av medarbetare på biblioteken – för att säkerställa att arbetet fortlöper efter projektets slut. Dock finns en oro kring medel och resurser för detta arbete. Vidare lyfts inköpsstöd till folk- och skolbibliotek som en viktig del, då gåvoböckerna finansieras genom detta stöd. Framöver hoppas Härnösand på att det ska tillkomma ett tydligare regionalt stöd inom Bokstart, som kan ge övergripande stöd och kompetensutveckling. De hoppas även vidare på tydliga signaler från nationellt håll att läsfrämjande insatser till denna målgrupp är viktig – gärna med medel kopplade till arbetet. Vidare finns även en önskan om att de statliga myndigheterna för respektive verksamhet skulle kunna samordna liknande satsningar tydligare så att verksamheterna än mer kan dra nytta av varandras kompetenser, till exempel Läslyftet och Bokstart. 33/64