Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige Reflektioner om erfarenheterna
från arbetet hittills Sammantaget bedömer intervjupersonerna att samverkan fungerar väl. Som en förklarande faktor beskrivs andra tidigare och pågående satsningar, så som Babybok i Sundbyberg, Nätverk familjecentral, förskolornas arbete med bland annat läspåsen samt det språknätverk som drivs av barnoch utbildningsförvaltningen och där bland annat alla förskolor ingår. Allt detta gör att det finns en vana av att samverka kring dessa frågor och att det redan finns ett starkt fokus på läsfrämjande insatser. Utöver detta nämns även som en fördel att det är en relativt liten kommun till ytan, vilket gör att de geografiska avstånden är små. För förskolan beskrivs som en framgångsfaktor att de nu har landat i förhållningssättet att Bokstart inte kräver extra förberedelse eller ytterligare arbetsuppgifter för medarbetarna, utan snarare blir en värdefull extra resurs och ett tillskott i verksamheten och för barnen. I verksamhetsplanen för biblioteken i Sundbyberg finns ett mål om att de ska främja de minsta barnens språkutveckling. Till det målet finns också en indikator om att besöka 70 procent av målgruppen inom den uppsökande verksamheten Bokstart, vilken följs upp i tertialrapporterna samt årsredovisningen. Det upplevs svårare att följa upp effekterna på lite längre sikt. Men arbetet har övergripande emottagits väl av föräldrarna som varit positivt inställda efter hembesöken och uttrycker att det varit värdefullt. Biblioteket ser att fler känner till och besöker biblioteket â även om det inte säkert går att säga att det är ett resultat av Bokstart. âFöräldrarna blir medvetna om att det satsas på de små barnen och att man får vara glad och stolt över sitt språkâ Utöver effekterna avseende att inspirera till läsning och verka språkutvecklande syns även andra positiva effekter bland de familjer som bokstartarna möter, exempelvis för att bryta en isolering. Förhoppningen är också att arbetet ska kunna fortsätta under lång tid framöver. Om de ekonomiska förutsättningarna ändras, behöver man troligtvis skruva i olika delar â med utgångspunkten att Bokstarsarbetet kan fortsätta i någon form. När det gäller Bokstart inom förskolan skulle det till viss del kunna fortlöpa inom det etablerade språknätverket som finns i staden, men inte i den form som sker idag när det gäller att få till det personliga mötet, att möta föräldrar eller bidra till det förebyggande arbetet. Samtidigt finns en bred kunskap och förståelse om Bokstarts betydelse i kommunen. Projektet har bland annat presenterats för såväl politiker som för medarbetare inom biblioteken. När det gäller övergripande tankar kring utvecklingen av Bokstart i Sverige så betonas att behovet av liknande insatser troligt finns hos alla grupper i samhället och kan därför breddas för att komma fler till gagn. Samtidigt lyfts även fram att insatserna i Bokstart kan vara en viktig del i integrationsarbetet för många kommuner och regioner. 40/64