Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige 4. Bokstart i Sverige I det hä
r kapitlet redovisas det samlade resultatet från intervjustudien av arbetet i de 28 bokstartprojekten som ingår i kartläggningen (inkl. fallstudierna). Här behandlas de iakttagelser Governo gjort av såväl det operativa arbetet i projekten som av den formella samverkan och de resultat, erfarenheter och lärdomar som arbetet hittills genererat. 4.1 Om projekten I detta avsnitt presenteras och analyseras vad som framkommit avseende de samverkande aktörerna, valda metoder samt målgrupper i bokstartprojekten. 4.1.1 Aktörer Aktörerna i samverkan består oftast av folkbibliotek, barnhälsovården och förskolan. Även öppna förskolan nämns i flera fall som en viktig aktör i arbetet. Bibliotekets roll består ofta i att leda och samordna arbetet. Biblioteket är också den aktör som främst disponerar de bidrag som erhållits från Kulturrådet och tillhandahåller personella resurser i form av de medarbetare som i störst utsträckning utför insatser inom Bokstart och möter de små barnen och deras familjer. Barnhälsovården har ofta ett viktigt uppdrag i bokstartarbetet, genom att vara en tydlig länk mellan familjerna och biblioteken. Här ingår till exempel ofta att informera om Bokstart och om hembesöken. Vanligt är även att barnhälsovården genomför ett boksamtal i sitt ordinarie program, ibland tillsammans med en medarbetare från biblioteket. Vad som ingår i bokstartarbetet kan även variera mellan olika specifika barnavårdscentraler inom samma projekt. Även förskolan är en vanligt förekommande samverkanspart i projekten. För många av dessa befinner sig arbetet i en uppstartsfas. I andra projekt är förskolan ännu inte involverad, men det finns ofta planer på att utöka samverkan för att inkludera förskolor i framtiden. Bland de förskolor som redan hunnit få en aktiv roll i Bokstart finns det flera goda exempel på samverkan. Vad gäller de bokstartprojekt som drivs av regioner är förskolan sällan involverade i samma utsträckning. Detta kan delvis förklaras av att det på regional nivå oftast inte finns någon naturlig samverkanspart gentemot denna kommunala verksamhet. Öppen förskola har visat sig vara en naturlig samverkanspart i många av projekten. Då öppna förskolan arbetar holistiskt utifrån familjernas förutsättningar har arbetet med Bokstart lämpat sig väl för verksamheterna. I de fall där öppna förskolan ingår i samverkan har den ofta en central roll vid olika typer av gruppträffar på biblioteket eller öppna förskolan och ibland även vid hembesök. Även om det är det viktigt att poängtera att öppen förskola inte finns i alla kommuner, så bör deras bidrag och roll i många av projekten inte underskattas. I bokstartsatsningen finns det både kommunalt och regionalt drivna projekt. En generell iakttagelse är att regionbibliotekens roll i bokstartarbetet inte är lika tydlig som kommunbibliotekens. De senare får en betydligt mer central roll i projekten genom att de oftast både driver projektet och samordnar de övriga aktörerna, men även är den aktör som i störst utsträckning arbetar operativt med t.ex. hembesöken. Regionbiblioteken har i högre utsträckning rollen som övergripande samordnare och stödgivare som ibland förmedlar medel till kommunerna. Regionbibliotekens arbetssätt kan bestå i att erbjuda nätverksträffar, olika typer av kompetensutvecklingsinsatser och kunskapsspridning, 41/64