Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige för samverkansarbetet. Bokstar
tarbetet har olika ut förutsättningar och upplägg i de olika projekten och vad som är en tillräcklig samverkan har inget entydigt svar. Det är tämligen sällsynt att samverkanstrappans hösta nivå, samhandlande, förekommer. I enstaka fall bokstartar dock olika verksamheter tillsammans. I en kommun finns det bibliotek på familjecentralerna, varför arbetet med Bokstart på ett enklare sätt kan ske i samhandling med andra aktörer inom Bokstart. I detta fall är även arbetet med Bokstart inskrivet i medarbetarnas arbetsbeskrivningar på familjecentralen. 4.2.3 Samverkan med privata aktörer Inom samverkan kring bokstartprojekten förekommer såväl förskolor som barnavårdscentraler som drivs i privat regi. Det har i intervjuerna inte framkommit några tecken på att detta är en avgörande faktor för huruvida samverkan fungerar bra eller inte. Här lyfts istället andra aspekter fram, som går att koppla till den mer övergripande organisationen av verksamheterna, snarare än driftsformen. En svårighet med att organisera samverkan med förskolor är att det ofta är många aktörer som ska samordnas. Denna samordning kompliceras då ytterligare av att varje fristående förskola kan utgöra en egen huvudman som måste kontaktas och förhandlas med separat. Det har framkommit enstaka tecken både på ett svalare intresse bland fristående förskolor och på att projektsamordnaren har dragit sig för denna samordningsuppgift och därför i högre grad vänt sig till de kommunala förskolorna som är organiserade under samma huvudman. Vi ser dock inget mönster som tyder på att kvaliteten i samverkan eller i bokstartarbetet skulle påverkas av om en förskola bedrivs i offentlig eller privat form. Intervjuerna pekar heller inte på att det skulle finnas någon skillnad mellan barnvårdcentraler som bedrivs i privat eller offentlig regi. Det finns exempel på att det upplevs fungera både bättre och sämre med båda driftsformerna. En viktigare faktor är snarare den enskilda vårdcentralens arbetsoch resursmässiga förutsättningar. 4.2.4 Framgångsfaktorer och hinder för samverkan Någonting som nämns som centralt för att samverkan ska fungera är att kommunikationen mellan de aktuella aktörerna är strukturerad och tydlig samt att arbetet är förankrat hos ledningen i samtliga samverkande verksamheter. Nära kopplat till detta är också att tid och resurser avsätts för samverkan. ”Vi har samma uppdrag: biblioteket, förskolan och BHV – att stötta föräldrarna med barnens språkutveckling” När det gäller att inkludera förskolan i samverkan nämner flera att det numera står tydligt i läroplanen för förskolan att de på olika ska sätt ska arbeta för att stimulera barnens språkutveckling. En utmaning för en fungerande samverkan som beskrivs är att man blir beroende av andra verksamheters prioriteringar. Det som framförallt beskrivs är de fall där de samverkande aktörerna inte kan prioritera arbetet med Bokstart i samma utsträckning och vid samma tidpunkt. Det kan både handla om att de i olika grad prioriterar deltagandet i den strukturella samverkan, exempelvis styrgruppsmöten, eller i det operativa arbetet, exempelvis gruppträffar eller hembesök. Särskilt tidsbristen för medarbetarna inom barnhälsovården brukar nämnas som en utmanande faktor. Vissa verksamheter har även en hög personalomsättning, som också lyfts som ett hinder för samverkan. ”BHV-sköterskor har ibland ett lite annat tempo och känner att det kanske drar ut lite väl på tiden i hembesöken.” 46/64