Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige samheten och leva kvar även ef
ter projekttidens slut. I många fall har ambitionerna kring projektens fortlevnad varit hög redan från start. I andra projekt har frågan om vad som händer när stödet från KUR upphör kommit upp på agendan efter hand. ”Ta det lugnt och tänk hållbart. Det ska inte ska vara en tillfällig happening” Projektmedlen från KUR har i huvudsak använts på två sätt. Antingen har de främst finansierat samordnande resurser, så som projektledare, eller så har de använts för att finansiera verksamheten, genom vikarier för de bokstartare som jobbat med hembesöken. Det finns utan tvekan en osäkerhet bland projekten runt om i landet kring hur arbetet ska kunna fortsätta efter projekttidens slut. De flesta vi pratat med ser ändå positivt på att arbetet kommer att kunna fortsätta i någon form. En förutsättning för projektens fortsättning beskrivs ofta i termer av resurser och mandat. Ett sätt för verksamheterna att skapa sådant mandat är genom förankring av arbetet på ledningsnivå i kommunen eller regionen. För biblioteken finns det en potential i att använda de redan existerande biblioteksplanerna på för att formulera bibliotekens inriktning och prioriteringar kring tidiga läsfrämjande insatser. På så vis kan biblioteken få ett tydligare uppdrag och mandat att fortsätta arbetet med Bokstart och samverkan med övriga berörda aktörer. I några projekt har man valt att helt avstå från att erbjuda hembesök just för göra det möjligt att införliva bokstartsarbetet i den ordinarie verksamheten efter projekttiden. De har då istället satsat på samverkan med förskolan eller olika varianter av gruppträffar som metoder. Det finns också exempel på de som ser framför sig att kunna fortsätta med hembesök, även utan finansiering. Detta kräver dock omprioriteringar. ”Om de ekonomiska förutsättningarna ändras, behöver man troligtvis skruva i olika delar – med utgångspunkten att bokstartarbetet kan fortsätta i någon form” Att de allra flesta vill fortsätta med insatserna grundar sig i första hand på att de ser att arbetet gör stor nytta. Flera funderar över hur man ska kunna bredda arbetet för att nå ut till en större målgrupp, exempelvis genom att tydligare involvera förskolan, eller att introducera Bokstart i större delar av kommunen. Här beskriver dock några att det finns ett vägval att göra när det gäller huruvida de i framtiden ska bredda bokstartarbetet till en större målgrupp, eller om de istället ska satsa på mer fördjupade och kvalitativa insatser för en mindre målgrupp. 4.3.4 Behov av stöd När det gäller behov av stöd i arbetet lyfter flera, utöver det ekonomiska stödet, fram stöd avseende fortbildning, samordning och nätverk. Det kan vara svårt som kommun att prioritera den kompetensutveckling som intervjupersonerna ser behov av, och detta önskar man därför skulle kunna effektiviseras på något sätt. En annan ekonomisk aspekt som lyfts fram i vissa intervjuer handlar om finansieringen av bokgåvorna. Flera beskriver det separata inköpsstödet för litteratur som betydelsefullt, och i vissa fall som en förutsättning, för att finansiera gåvoböckerna till familjerna. En ytterligare observation är att detta stöd endast kan beviljas folkbiblioteken. Regionerna står därför utan denna möjlighet, vilket kan behöva beaktas i vidareutvecklingen av Bokstart. Bokstarts hemsida samt det material som KUR idag tillhandahåller upplevs som värdefullt och proffsigt. Dock är det flera som önskar mer lättåtkomligt material i form av information om andra projekt samt goda exempel från andra projekt runt om i landet att använda som inspiration i det egna arbetet. Flera projekt lyfter även fram behovet av material på fler språk. 49/64