Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige mellan projekten på ett enkelt
och tillgängligt sätt, eventuellt via Bokstarts hemsida eller ett intranät. Detta skulle underlätta för att göra jämförelser med andra som har samma typ av lokala förutsättningar. Tillsammans med stöd kring t.ex. samverkan och uppföljning, där det också finns behov av vägledning, skulle nuvarande och framtida bokstartprojekt snabbare kunna komma igång med arbetet. Det är även viktigt att tillgängliggöra resultatet av aktuell forskning på området. Det finns generellt en efterfrågan efter kunskap inom de lokala projekten och många är måna om att hålla sig uppdaterade. Det skulle vara värdefullt med ett centralt, samlat och lättillgängligt stöd som alla som vill lära sig mer, om såväl Bokstart som metod som hur man bygger upp en fungerande samverkan mellan lokala bokstartaktörer, kan ta del av. En av Governos erfarenheter från samverkansprojekt inom olika områden är att de lokala aktörer som ska bedriva den konkreta verksamhetens samverkan är beroende av ett tydligt mandat och förståelse från sina överordnade såväl som från regionala och centrala myndigheter som har ett bestämmande inflytande. Kan inte dessa parter föregå med gott exempel och visa att de kan samverka med varandra fortplantar sig lätt den bilden neråt i organisationerna. Särskilt viktigt blir detta om man framför sig ser att BHV och förskolan bör få en utökad roll inom Bokstart. Då det finns stora skillnader i hur BHV, förskolan och biblioteken styrs, är harmoniserade signaler och riktlinjer från myndigheterna viktigt för att sprida Bokstart vidare. För att Bokstart tydligt ska kunna bli en del av BHV:s ordinarie uppdrag är de nationella riktlinjerna viktiga för att möjliggöra övergripande prioritering av arbetet i regionerna. För förskolan saknas samordning av enheterna på regional nivå. Även på kommunal nivå förefaller det finnas utmaningar med att skapa en enhetlig samordning av förskolorna, särskilt de fristående, vilket försvårar den övergripande samverkan. Myndighetens signaler bär därför extra tyngd i detta sammanhang. En viktig faktor för att utveckla samverkan mellan bibliotek, BHV och förskolor är således att Kulturrådet, Skolverket och Socialstyrelsen kan närma sig varandra i frågor om språkutveckling i allmänhet och Bokstart i synnerhet. Om dessa tre myndigheter skulle skicka gemensamma signaler om värdet av samverkan kan det fungera som en injektion för bokstartarbetet ute i kommunerna. Myndigheternas samverkan skulle främjas av ett gemensamt mål och uppdrag från de respektive departementen. Dessa myndigheter skulle även kunna vara de som längre fram ansvarar för att följa upp effekterna av Bokstart på längre sikt. En viktig start vore att kartlägga vilka satsningar som idag pågår på olika håll, såväl nationellt som på regional och lokal nivå för att hitta möjliga beröringspunkter och synergier mellan olika läsfrämjande projekt med inriktning mot mindre barn. 5.2 Sammanfattande reflektioner och rekommendationer Detta avslutande kapitel har ur olika aspekter diskuterat lärdomar från arbetet med att utveckla bokstartkonceptet runt om i landet. Alla projekt delar en vilja att jobba vidare med Bokstart även efter att det statliga stödet har upphört. Projekten har i de flesta fall börjat småskaligt i begränsade områden, men vill successivt inkludera fler delar av kommunen framöver. Den centrala fråga som projekten, och även detta slutsatskapitel, ställer sig är hur detta ska gå till. Sammanfattningsvis kan några centrala vägval för Bokstart urskiljas. Dels handlar det om vilka metoder som framåt kan anses vara både hållbara och verkningsfulla. Dels handlar det om huruvida inriktningen framåt bör vara att nå ut till så många familjer som möjligt eller fokusera arbetet till avgränsade målgrupper. Här behöver sannolikt både nuvarande och framtida bokstartsinitiativ stöd i hur ramarna för Bokstart i framtiden bör se ut. Samtidigt är det viktigt att ramarna inte hämmar 56/64