Bumsen 1
SPRUNGEN UR ETT INFOBLAD Bumsen i backspegeln V V
i kikar på varifrån vi kommer. Från informationsblad till riktig tidning. e-postade och skrev att han hade kommit över en näst komplett uppsättning av Bumsen sedan starten. Efter att Bror hade landat i sekreterarrollen började han fundera över var klubbens arkiv kunde oktober 1985 varpå en interimstyrelse satte igång med att skapa Svenska BMW MC-klubben som formellt bildades 1986. Var fanns protokollen, klubbens formella historia? Ingen verkade veta men ingen ville tro att någon kastat arkivet! - Ett detektivarbete av typen ”cold case” startades, skrev Bror Gårdelöf, de tidigare sekreterarna visste nästan alla vem de efterträtt och på det viset arbetade jag mig metodiskt bakåt bland klubbens styrelseledamöter, fortsatte Bror. Alla hjälpte till efter förmåga. Ojämförligt i många år ordförande under årsmötena. Björn skall ha stort tack! Några årgångar lokaliserades men var huvuddelen av protokollen befann sig förblev en gåta styrelsens sekreterare 2001 – 2007. Hon visste till vem hon lämnat ett antal pärmar med mera. Mycket riktigt; där fanns de. Under våren hämtade Bror alltihop, varpå ett inte helt obetydligt arbete tog vid eftersom kartongerna innehöll mer än protokoll och det hela tog sin rundliga tid att sortera. Samtliga protokoll skall efter Brors intensiva arbete kunna läsas på hemsidan under ”Arkivet/Dokument.” I kartongerna fanns en annan guldgruva – nästan samtliga exemplar av Bumsen fram till en bit in på 2006! Det allra första numret 1985 hette inte så och men redan nummer två heter Bumsen. Den första redaktionen hade efterfrågat namnförslag men gensvaret hade varit milt uttryckt klent, så de fattade ett eget beslut. Från starten till 1992 var Bumsen en enkel, häftad utgåva i vikt A4-format. De första årgångarna bestod av ett fåtal vikta ark och skapades nog i kopiator för bildkvalitén är, om man vill vara snäll, högst medioker. 1992 kom det stora lyftet; A4 i färg med hela 16 sidor mot dagens 52. Dessutom kan noteras, att diskussionen om namnet Bumsen inte är ny. Redan för ett par decennier sedan fanns en livlig debatt för och emot namnet – med argument, som känns igen idag. Bumse är knutteslang för en BMW-hoj sedan stående inslag. I nummer ett 1985, som blott är ett ihopvikt A4-blad, vädras morgonluft för klubben. En annons om att klubben startat har förts in i MC-Folket och den har gett önskat genomslag. Hans Hammarlund och Leif Jakobsson som var redaktörer meddelar att 120 svar inkommit och det som skall bli Bumsen omnämns ännu bara som ”vårt första informationsblad” och att klubbens namn var föremål för en ”förfärligt lång diskussion”. Interrimstyrelsen beslutade om medlemsavgiften medlemmen medlemskort, klubbens tygmärke och uttryckt som ”förhoppningsvis” även ”informationsblad”. Tidning var något man ekonomiskt inte trodde sig orka med ekonomiskt. Annat skulle det med all tydlighet bli. den skulle förläggas i Södertälje, allt för att där fanns BMW-importören Rindars. Jo, som referens kan nämnas att samma år kostade en liter bensin 95 oktan 6.98 kronor och ett hektogram champignoner 5.90 kronor. Det har hänt lite sedan 1985. HENNING SVEDBERG 17 mitten på förra seklet. För nytillkomna medlemmar, som inte läst tyska, kan det vara bra att veta, att verbet ”bumsen” betyder ”knulla”. Bli alltså inte förvånade om en och annan tyskspråkig ser häpet road ut vid åsynen av ett exemplar. Bror överräcktes arkivet till den nuvarande redaktionen som inte har mer arkiv än de sedan 4.16. Inget att skryta över. Naturligtvis ögnades det historia och den skall återges här som ett