Bumsen 1
GPS-SKOLA DEL 1 PETER CURRIE HJÄPER DIG RÄTT GRUN
DINSTÄLL DIN NAVIGATOR EN NAV KAN MER ÄN DU TROR OCH PETER MER ÄN SÅ En navigator är ett redskap som kan trimmas in att göra sitt jobb mycket smartare om du bara ställer in den rätt för dina olika behov. TEXT & BILD: PETER CURRIE V 24 i kan tycka mycket olika om att köra motorcykel med GPS. Jag ser det som ett komplement till min körning, jag kommer på vägar som jag kanske inte annars skulle kommit till, speciellt om jag låter min GPS välja kurviga vägar. Zumo 590/595 och BMW Nav VI har även en funktion ”Tur och retur”, där ställer de in sträcka, tid eller destination på turen och låter GPS:en välja vägar, du får tre olika förslag på turer med information om sträcka och tid för respektive tur. Kör du en tur med vännerna på en förutbestämd rutt då är ofta GPS nästintill ett måste, oavsett om det är asfalt eller grus, i alla fall om du vill att alla grupper. Hur skall du då få ut det mesta och det bästa ur sin GPS? Att ha rätt grundinställningar är viktigt om du skall dela rutter med dina hojkompisar och köra i grupp. Här beskrivs de inställningarna som fungerar för mig och som jag också lär ut på de GPS kurser som jag håller i. Det blir BMW Nav V som får agera modell för inställningar, menyerna är näst intill identiska på Garmin Zumo 390/395/590/595 samt Nav VI, så det fungerar att göra samma sak med dessa också. Min viktigaste byggnader, anledning till att jag tar bort dessa är för att de täcker kartan samt gör kartan skuggig och mörk, kartlager hittar man under ”Inställ”Kör du en tur med vännerna på en grundinställning är att anpassa GPS:ens jag använder dessa, Personbil, Motorcykel och Terrängkörning, jag byter bestämd rutt är GPS näst intill ett måste.” ningar”, ”Karta och fordon” och ”Kartlager”. För BMW navigatorer så rekommenderar jag också att du byter tema, tema är helt enkelt vilka färger kartan har, och bäst på både Nav V och Nav VI har vi provat fram ”Danmark” till att vara. Det ger de bästa kontrasterna och är lättast att se i solljus och så vidare.