Bumsen 1
REPORTAGE MÄRKESVERKSTÄDER SOM FUSKAR? VERKSTÄDER
NA BESVARAR KRITIKEN L äsningen på föregående sidor är inte så upplyftande sidor av ett mynt och givetvis får verkstäderna svara på Robert och Piers rapport. Allt annat vore väl orättvist och här nedan svarar respektive verkstad för den kritik de fått av duon. Bumsenredaktionen kontaktade samtliga verkstäder och lät dem svara. Här är svaren, vi börjar med Probike Syd i Sätra där verkstadschefen Niclas Edmark säger följande: – Jag kommer mycket väl ihåg ärendet och som Pier och Robert skriver så var det tre punkter som mekanikern hade har haft ett möte med mekanikerna om detta, berättar Niclas och fortsätter. – Sen hur Pier och Robert beskriver händelseförloppet håller jag inte alls med om. Min kundmottagare bad mig prata med en missnöjd kund, när Pier och Robert berättade och visade mig de olika felen som inte hade åtgärdats så bad jag torcykeln på verkstaden och åtgärda felen. Detta tog säkert en halv timme och inte tio minuter som de hävdar. Under den tiden så hade vad jag anser var en givande diskussion om där kern inte hade gjort en fullgod service på motorcykeln och jag nämnde säkert att vi har otroligt mycket att göra den här tiden på året men det är ingen ursäkt för det som hade inträffat, menar Niclas. – Jag tycker det är tråkigt att Pier uppfattade skicket som hojen lämnades ut i var dåligt samtidigt som jag anser att det är en ren överdrift, att bromsvätska var påkladdat både här och där är konstigt då bromsvätskebehållaren sitter på baksvingen och det låter lite märkligt då mekanikern vet att kunden står utanför och kommer att syna sin motorcykel grundligt. Att det hade slabbats motorolja påvisades aldrig till mig, möjligtvis så har det nämnts till Per då jag var inne och kontrollerade att mekanikern åtgärdade felen. – Sedan Pier anmärker att motorcykeln var full av sand motorcykeln var hos oss i åtta timmar. – Efter att ha tillbringat nästan en timme med Pier och Robert så gick jag in för att sköta mina andra arbetsuppgifter och med vår BMW försäljare Per fortfarande på plats med kunderna så ansåg jag att dom var i goda händer. Att det skulle komma luft i bromssystemet och göra motorcykeln slang mellan bromsvätskebehållaren och huvudcylindern. – Kylarvätskenivån var för låg det medger jag, man måste ha i åtanke att nivån ska ligga nära minimumgränsen när motorcykeln är kall då den expanderar när motorn blir varm. -Det ingår i en service att kontrollera såsom styrlager, hjullager och andra viktiga punkter, om mekanikerna nu skulle kolla varenda skruv och mutter på motorcykeln vid varje service så skulle priset för en service kosta drygt 6 000 kronor till vilket inte är rimligt och därför måste kunden 38 säga till om fel den upplever, så fungerar det i bil- och andra branscher, förklarar Niclas. -Vi på Probike uppskattar konstruktiv kritik så vi kan bättra oss och vi anser att även vår bransch behöver oberoende organ som utför sakliga kontroller för att säkerställa säkerheten, avslutar Niclas. Tom North, VD Alternativ 1 Motorcyklar i Kalmar, svarar på kritiken. – Robert hade sin F 800 GT på service hos oss i juli 2016 och jag är ledsen om Robert uppfattar att vi gjort ett undermåligt arbete. Vår ståndpunkt är att om vi missat att dra åt en luftnippel borde det uppenbarat sig på hemresan i juli och inte våren 2017, säger Tom till Bumsen. För Northbike Sundsvall svarar verkstadschef Greger Bolin. vet att det lämnats mycket att önska här tidigare och jag beklagar verkligen. Det har saknats rutiner och slarv har förekommit. Jag började min anställning här nu i februari och jobbar sedan dess stenhårt med mekanikerna för att säkerställa kvaliteten. Levererar du 2 000 fordon om året så blir det alltid något felärende på någon hoj även om inte heller det är acceptabelt, säger Greger. Michelle Strauch som är verkstadsansvarig på ProBike Norr i Sollentuna svarar på ärendet. – Det är väldigt tråkigt att höra att denna kund haft en dålig upplevelse när den gjorde service hos oss. Vi strävar efter att ha 100 procent kundnöjdhet här på Probike Norr. Eftersom sen dess, säger Michelle. Lennart Lagervall dem. – Detta var en 100- och en 1 000-milaservice och det är låga miltal och då kör vi en kort provkörning i parkerings ut den på längre tur. För en så ny cykel vi inte märkt något annat fel på vid service behövs detta ytterst sällan. – Vad gäller oljans viskositet står det fritt för den auktoriserade verkstaden att göra egna bedömningar för rådande klimat och kunden har rätt i vad som står i boken men vår erfarenhet säger att den oljan vi levererade inte är i närheten av att kritiska toleranser, svarar Lennart. Det förefaller som att branschen hade svar på tal. Vid pressläggningen var dock tiden alldeles för snäv för Robert och Pier att respondera till verkstädernas förklaringar och vad de i sin tur anser stämma. Det är mycket olyckligt då ärendet kunnat må bra av att avhandlas mer skyndsamt men ytterligare invändningar införs de i Bumsen nummer 4.17 som kommer ut, efter sommarens redaktionsuppehåll, i oktober. HENNING SVEDBERG