Kingsize 1
Jag tror att det är viktigt att inte tro att man
alltid vet bäst för att man har varit med länge. När det gäller dina produktioner och beats, det har ju skett förändringar i hur du jobbar, med samplingar och så vidare. Hur har du själv tänkt kring den utvecklingen? - Eftersom jag har jobbat med unga artister så kommer de med nya influenser. På Stadsbild kom ju artister som hade hört det jag gjorde med Kartellen, eller med Lani Mo. Lani Mo är också ett till exempel på en artist som verkligen tar sitt artisteri på allvar. Men tillbaka till produktionen. De visste att de ville göra något med mig. De hade hört något jag gjorde. 2017 var ju ungefär kring den där UK och afrobeats/naija-svängen och det var ju en musik som Lani gillade. Så vi var ju redan tidigare inne på typ dancehall med honom. Och det handlar ju om att hitta något som artisterna gillar själva. Och i och med att jag jobbar en del med unga artister så gav det ju möjligheter att förnya sig hela tiden. Jag menar att det inte är alla som skulle fixa det. Dels att våga titta på sig själv och sen våga utvecklas då. Det kräver ju ändå sina timmar i studion. - Ja men verkligen. Och jag tror också att vissa grejer passade mig bättre. Till exempel när Dree Low började göra den här NBA Youngboy/Zaytoven-typen av låtar. De låtarna passade mig produktionsmässigt väldigt bra, för jag kunde gå tillbaka till typ west coast-beats som jag hade gjort långt, långt innan. Och återanvända det fast i en trap:igare variant, som till exempel producenter som Von Haartman är skitgrym på, redan då var han bra, typ en typ av mörk trap som jag inte behärskade alls. Den hade jag jättesvårt att ta mig in i för att melodierna var mörka och sparsmakade och ljuden var jag inte van vid heller. Så för mig har vissa av svängningarna i svensk hiphop passat mig bättre eller sämre. Men det är en sån grej jag har satt ett värde på: att vara prestigelös. Det var något jag tänkte på med Stadsbild. Att vissa artister kunde säga: ”nej men kan vi inte göra så här” och jag kunde säga ”ja men borde vi inte göra så här?”. Och i vissa fall kanske jag hade rätt och i vissa fall hade kanske artisten rätt. Men jag tror att det är viktigt att inte tro att man alltid vet bäst för att man har varit med länge. Hur tycker du processen kring samplingar och beats har förändrats? - Ja, en stor grej var ju att jag samplade väldigt mycket. Om jag tittar tillbaka till Fjärde Världen-tiden var det ju nästan bara leta vinyler och choppa samplingar. Mycket leta gammal soul. Sen när jag började pitcha beats i USA blev det en blandning… Och sen när den här UK/ Naija-grejen kom, då var ju det musik där det inte fanns så mycket samplingar att hitta. Utan då var det ju NR 3, 2022 | KINGSIZE MAGAZINE 29 WWW.KINGSIZEMAG.SE