Kingsize 1
Partnerpodcast: Gatuslang Pontus Gustavsson Adria
n Pehrson / Ifpi Sverige SVENSK HIPHOP & MUSIKGALOR – DEL 2 Podcasten Gatuslang har tagit sitt namn från den klassiska låten “Gatuslang” av Ken Ring, över ett Collén & Webb-beat. Det är också i den här eran som mycket av podden tar avstamp. Gatuslang är ett program med ren passion för svensk hiphop. Här fortsätter Pontus Gustavsson reflektera om en hiphopares resa genom musikgalor och priser som delas ut. I förra numret av Kingsize Magazine kunde du läsa min första del av min personliga resa genom musikpriser. Ett perspektiv från en ung betraktare men också utifrån mina egna erfarenheter som jurymedlem och hiphopare i 25 år. Hiphopen har sedan starten varit en diskriminerad genre, något som är tydligt i media än idag. Men som musikgenre har hiphopen börjat nå en viss status och tillåtits synas i finrum och fått en cementerad plats i mainstreammusiken även utanför sin genre. På Grammisgalan 2022 tog hiphopen hem tre priser. Kategorin årets hiphop landade i Göteborg hos Asme precis som årets nykomling gick till västkusten och A36. Årets textförfattare gick också till hiphop-skrået och Jaqe för sin insats på skivan ”Filmen”. Hiphopkategorin hade innan galan varit i blåsväder då Västeråsrapparen Ant Wan varit besviken på att han inte varit nominerade i fler kategorier än hiphop och krävt att bli borttagen från sin nominering av den anledningen och att han skiter i Grammis. Ironiskt nog så måste varje artist anmäla sin musik själv till priset, där en anmälan kostar 200 kronor. 56 KINGSIZE MAGAZINE | NR 1, 2022 Att artister själva måste anmäla sina bidrag och att det kostar pengar är en annan udda sak när det kommer till Grammis. För det är inte ”Årets bästa anmälda hiphop” som ska koras på Grammisgalan utan ”Årets hiphop”. Det borde betyda och innefatta samtliga svenska hiphopsläpp från året oavsett om du anmält dig eller inte. Och artister själva borde av den anledningen inte kunna kräva att bli borttagen bland nomineringarna. I övrigt har musikgalor och juryarbete haft många brister genom åren. En av dessa är den obefintliga synkningen över kategorigränsen som gjort att till exempel rapparen Henok Achido kunde vara nominerad till ”Årets album” på Grammisgalan 2020 , men inte ens var nominerad i kategorin ”Årets hiphop”. Någonting som borde vara omöjligt. En annan udda sak hände under första halvan av 10-talet då P3 Guld-juryn efter nomineringarna ändrade premisserna och reglerna för giltig nominering från album till EPs och samlad produktion. 2012 var Lilla Namo nämligen nominerad till ”Årets hiphop” för sin samlade produktion som under året 2012 var totalt 2 låtar, ”Haffa guzz” och ”Höj volymen”. Något som kan kännas väldigt orättvist mot de artister som släppt fullängdare under året. I mina ögon är det ingen fair deal att jämföra album, EPs och en dubbelsingel. Om man ser till en filmgala så skulle till exempel Guldbagge-galan inte låta långfilmer tävla i samma kategori som kortfilmer. Och det finns många andra exempel på den här typen av missar i svenska musikpriser relaterade till hiphop genom åren. Vill man höja statusen på priser krävs ambitiösa jurygrupper och att man tar tag i den här typen av problem. Att man har en jurygrupp som har djup kunskap och förstår hiphopmusik och dess kultur. Det kanske inte bara handlar om att det inte går att tävla i musik som är problemet. För hiphopare handlar kulturen mycket om skicklighet, hantverk och att dra sitt strå till kulturen, då vill man också se sin kultur behandlas med respekt och förståelse. Det är därför intuitioner som Gatuslang och Kingsize behövs. Där kulturen skapas av och för kulturen. Det som gjorde att Kingsize-galan hade en större trovärdighet hos genren än andra musikpris. WWW.KINGSIZEMAG.SE