Kingsize 1
25 ÅR 30 ÅR WWW.KINGSIZEMAG.SE #KingsizeKlassiker
Tobias Carlsson Eric B. & Rakim ”Don’t Sweat The Technique” (MCA Records) Releasedatum: 23 juni 1992. Bästa låt / gäst / produktion: ”Don’t Sweat The Technique” / - / ”Keep The Beat” House Of Pain ”House Of Pain” (Tommy Boy Records) Releasedatum: 21 juli 1992. Bästa låt / gäst / produktion: ”Jump Around” / B-Real (på ”Put Your Head Out”) / ”Jump Around” Med Rakim på intågande till Sverige för spelningar i Sverige och Danmark under sensommaren, passar det väl att uppmärksamma det sista albumet som spelades in med parhästen Eric B. Albumet visade upp textersom fokuserade på sociala orättvisor och samhällsproblem, där droger, brottslighet, polisbrutalitet och fattigdom var centrala teman på flertalet låtar. Titelspåret fick stadig speltid på radio och låten “What’s on Your Mind” fanns med på soundtracket till ”House Party 2” redan under 1991. Singeln ”Know The Ledge” fanns också med på soundtracket till filmen ”Juice”, vilket var Tupac Shakurs skådespelardebut. Över tidstypiskt svängig produktion, influerad av soul och jazz, är skivan mest ihågkommen för Rakims genomgående politiska texter. “Pack it up, pack it in, let me begin, I came to win, battle me that’s a sin…” Ja, vem har inte nynnat på de episka öppningsraderna från den odödliga klassikern ”Jump Around”!? Everlast och DJ Lethal bildade gruppen med Danny Boy i Los Angeles under början av 90-talet – trion kom snart att börja samarbeta med DJ Muggs i Cypress Hill. Den benhårda irländsk-amerikanska imagen gav eko i hiphopvärlden och våren 1992 kom den nämnda ikoniska singeln, som i mångt och mycket definierat hela deras karriär. Pete Rock bidrog även förtjänstfullt med ett par remixer till skivan. Framgångarna klingade av med deras två efterföljande albumprojekt under 90-talet, varpå gruppen gick skilda vägar 1996. 2017 återförenades gruppen tillfälligt för 25-årsjubileumet av debutalbumet. EPMD ”Business Never Personal” (Def Jam Recordings / Columbia) Releasedatum: 28 juli 1992. Bästa låt / gäst / produktion: ”Head Banger” / Redman (på ”Head Banger”) / ”Crossover” EPMD skulle ha besökt Stockholm tidigare i juni men fick lov att ställa in, av oklara orsaker. Under sommaren firar gruppen även 30-årsjubileum för sitt fjärde album, som släpptes strax innan Erick Sermon och Parrish Smith gick skilda vägar för första gången. Under inspelningen av denna skiva fanns det uppenbara slitningar i gruppen, främst av ekonomiska orsaker. Detta till trots spelade duon in ett av de bättre EPMD-albumen i diskografin, med fler odödliga klassiker som gästades av Redman, Das EFX och K-Solo. Erick och Parrish släppte efter denna skiva två soloalbum var, för att återförenas 1997 och albumet ”Back in Business”. Duon ska enligt uppgifter arbeta på det nya albumet ”Big Business” i dagsläget, med högst oklart releasedatum. The Beatnuts “Stone Crazy” (Relativity Records) Releasedatum: 24 juni 1997. Bästa låt / gäst / produktion: ”Do You Believe” / Big Pun (på ”Off The Books”) / ”Off The Books” Efter de hyllade debutprojekten ”Intoxicated Demons” och ”Street Level” följde The Beatnuts upp på bästa sätt med ”Stone Crazy”. Även om Fashion (Al Tariq) lämnade gruppen så levererade Psycho Les och Junkyard Juju en solid platta med flera guldkorn. Det utpräglat jazziga soundet kompletterades framåt 1997 med utpräglade latin-influenser, vilket bidrog till ett mer tidstypiskt kontemporärt sound. Textmässigt var det knappast ”rocket science” men duons tekniskt slipade party-rap fick ett stadigt följe av hiphopskallar. Skivan är att betrakta som gruppens kommersiella genombrott, där ”Off The Books” med gästande Big Pun spelade en stor roll. Även Cuban Link och Screwball gästade på skivan som till största del även producerades av The Beatnuts själva. 60 KINGSIZE MAGAZINE | NR 3, 2022 The Lady Of Rage ”Necessary Roughness” (Death Row Records / Interscope) Releasedatum: 24 juni 1997. Bästa låt / gäst / produktion: “Microphone Pon Cok” / Snoop Dogg (på ”Rough, Rugged & Raw”) / “Necessary Roughness” Los Angeles-rapparen The Lady of Rage började rapkarriären redan i slutet av 1980-talet men fick genombrottet efter att Dr. Dre hörde hennes bars. Hon kom därefter att medverka på både ”The Chronic” och ”Doggystyle”, följt av den officiella debutsingeln ”Afro Puffs” sommaren 1994. Trots momentum med framgångarna på Death Row och hyllningar från rapfans, dröjde det ytterligare tre år innan debutalbumet släpptes. Bakom produktionen stod Easy Mo Bee, Daz Dillinger och DJ Premier samt med gästinhopp av Snoop och 2Pac. Redan i slutet av 90-talet valde hon primärt att satsa på skådespeleri, med roller i ”Next Friday” och andra filmer. Under årens lopp har vi dock kunnat höra uppskattade gästinhopp på projekt av Tha Dogg Pound, Snoop och MC Eiht. Missy Elliott ”Supa Dupa Fly” (The Gold Mind / Elektra Records) Releasedatum: 15 juli 1997. Bästa låt / gäst / produktion: ”Sock It 2 Me”/ Aaliyah (på ”Best Friends”) / ”Sock It 2 Me” Missy Elliott började karriären i r&b-gruppen Sista i början av 90-talet och kom efter några år att börja producera och skriva musik med Timbaland och andra artister i Swing Mob-kollektivet. Hon kom att bidra till projekt av artister som Aaliyah, 702, Total och SWV, för att till 1997 lägga allt fokus på sin solokarriär. Debutalbumet kom att betraktas som innovativt produktionsmässigt med influenser från olika genrer, en unik synergi mellan Tim Mosley och Missy själv. Skivan spelades in på endast två veckors tid och gästades av Busta Rhymes, Ginuwine, 702, Magoo, Da Brat, Lil’ Kim samt Aaliyah. Genombrottet efter detta projekt blev monumentalt och Missy betraktas idag tveklöst som en av hiphopvärldens främsta innovatörer, av många benämnd ”The Queen Of Rap”.