HBV Hållbarhetsrapport 1
HBV HÅLLBARHETSRAPPORT 2020 LEVERANTÖRER OCH HÅLL
BARHET I samarbete med våra leverantörer arbetar vi bland annat med att stävja småköp så som hämtning hos leverantör av enstaka avropade produkter med lågt värde där fossilbränsledrivna fordon ofta används för att hämta varan. Vi uppmuntrar till och rekommenderar istället samordnad ehandel, i de avtals områden där så är lämpligast. I och med detta medverkar vi till att minska våra medlemmars koldioxidutsläpp från transporter. Våra avtals totala avrop genererar årligen väldigt många varutransporter till medlemmar och kunder som är lokaliserade i hela Sverige. Ökar gör även våra avtal som innehåller service och montagetjänster där mindre arbetsfordon används. En mycket stor del av dessa fordon drivs fortfarande med fossila bränslen vilket innebär en stor mängd koldioxid ut släpp. Utifrån bland annat svar på medlems enkäter inför våra planerade upphandlingar vet vi att flertalet av våra medlemmar i deras egna upphandlingar, ställer krav på minskade koldioxidutsläpp varför de även efterfrågar att vi gör detta i de upphandlingar som vi genomför. För att minska utsläpp av koldioxid från transporter med koppling till avtal, ställer vi frågor i samband med utskick av RFIer (Request for information) till leverantörerna inför planerade upphandlingar med koppling till de fordon som leverantörerna har till sitt förfogande. Frågorna berör både de fordon som leverantörerna själva äger eller leasar och de fordon som används efter att leverantörerna själva upphandlat transporterna. Utifrån inkomna svar ser vi att leverantörer som äger sina transportfordon har större möjlighet att tillhandahålla fossilfria transporter. Flera svar i våra RFIer visar också att leverantörer som köper sina transporter ser att de både bör och kan ställa högre krav i sin egen upphandling så att antalet fossilfria transporter kan öka. Självskattningsenkät Under året har arbete pågått med vår självskattningsenkät som skickades ut till cirka 170 leverantörer i december. Syftet med en käten är att skapa en dialog mellan oss, våra medlemmar och våra leverantörer. Vi vill gemensamt hitta en väg mot ett hållbart samhälle genom våra avtal. Enkäten är uppdelad i olika områden som ska ge oss kunskap och information om hur våra leverantörer arbetar med aktuella frågor. Nedan beskriver vi kort inom vilka områden som enkäten är uppdelad samt exempel på frågeställningar. Det ena området är ”Företagets styrning av hållbarhet”. Där efterfrågar vi bland annat information om det interna hållbarhetsar betet hos leverantören, deras policys och uppförandekod. Inom området ”Leverantörens arbete med social hållbarhet och arbetsmiljö” fokuserar vi på kollektivavtal, löner, skyddsombud och sysselsättningsfrämjande åtgärder. I våra avtal är det för våra leverantörer möjligt att anlita underleverantörer för att utföra den tjänst som våra avtal omfattar. Vi har i enkäten även ställt frågor kring underleverantörers hållbarhetsarbete där ambitionen är att så långt det just nu är möjligt kontrollera leveran törskedjan. Beroende på vad som har upphandlats och beroende på innehållet i avtalen ställs olika krav på koldioxidutsläpp, transporter och vilken miljöpåverkan produktionen av varorna i avtalet har. I dessa två områden får vi till exempel ta del av var i världen varor tillverkas och hur arbetet med fossilfria transporter och minskade utsläpp av koldioxid fortskrider. I enkäten ställs också frågor kring vår uppförandekod gällande bland annat uppföljning, medvetenhet samt efterlevnad. Resultatet från självskattningsenkäten kommer att publiceras i våra digitala kanaler samt i HBVMagasinet. Enkäten kommer fortsättningsvis att skickas ut regelbundet till våra leverantörer. Samtliga om råden som vi berör i en käten är följande: • arbetsmiljö • företagets styrning av håll barhet • HBVs uppförandekod • miljö och produktion/ till verkning av varor • orga nisationsstruktur • social hållbarhet • transporter och koldioxidutsläpp • underleverantörens hållbarhetsarbete. 18