HBV Hållbarhetsrapport 1
HBV HÅLLBARHETSRAPPORT 2020 SOCIALA FÖRHÅLLANDEN
OCH PERSONAL Coronapandemin har inneburit flera stora utmaningar för verksamheten under 2020. Våra medarbetares hälsa är vår främsta prioritet för att kunna bedriva vår verksamhet. Vi har följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer löpande och verkat för att minimera smittorisk samtidigt som vi säkerställt en fortsatt hållbar verksamhet. Under året har enkäter inne hållande frågor med koppling till pandemin skickats till samtliga medarbetare. Enkät ernas frågor har samman ställts av HBVs samverkansgrupp som under året löpande genomfört samverkansmöten för att bland annat bevaka och hantera utvecklingen av pandemin. Vi har bland annat infört begränsningar av antalet medarbetare som vistas på kontoret samtidigt för att begränsa smittspridning. Vi har även möjliggjort för medarbetare att arbeta hemifrån. Vår arbetsmiljö ska vara säker, trygg och jämställd. I vår personalhandbok som finns tillgänglig för alla medarbetare på HBVs intranät, finns skrivelser gällande interna avtal, checklistor, riktlinjer samt policys som Affärsetisk policy, Arbetsmiljöpolicy och Kränkande särbehandling. Under punkten Arbetsmiljö i personalhandboken framgår det att vårt arbetsmiljöarbete främst baseras på regler och intentioner i Arbetsmiljölagen samt olika föreskrifter från Arbetsmiljöverket. Ledningen ska i samverkan med medarbetarna utforma en bra arbetsmiljö. Varje chef ansvarar för att arbetsuppgifter och arbetsplatsen utformas och vidareutvecklas för att skydda medarbetarna mot ohälsa och olycksrisker på arbets platsen. Detta har beaktats i samband med ombyggnationen på huvudkontoret som påbörjades under år 2020. HBV som arbetsgivare har huvudansvaret för att nödvändiga åtgärder vidtas och följs upp. 7