Tidningen Energi 1
Innovation Elektrobränsle kan bli Förnybar vätgas
från vindkraftsel kombinerat med koldioxid. Det är råvarorna för Liquid Wind, som satsar på att bygga en ny svensk storindustri: produktion av förnybart bränsle, elektrometanol, till sjöfarten. TEXT: MORTEN VALESTRAND F 48 rån att ha varit ett litet startupföretag planerar nu Göteborgsföretaget Liquid Wind att kliva upp på den stora scenen och lanserar nu jätteanläggningar för förnybar vätgas. Syftet är att producera flytande metanol med prefixet elektro, så kallade emetanol. Emetanol tillverkas av vätgas och koldioxid. Med hjälp av el från vindkraft spjälkas först vatten till syrgas och förnybar vätgas. Därefter blandas vätgas och koldioxid till metanol i en reaktor. Slutprodukten ska sedan säljas på fartygsmarknaden, där företaget än så länge är ensamt i sin nisch. Liquid Wind kan rent av bilda skola för en ny el baserad industri. Var och en av de nu planerade anläggningarna ska ha en produktionskapacitet för vätgas på 65 MW, vilket kan jämföras med världens NR 6 2020 TIDNINGEN ENERGI totala kapacitet för elektrolys till vätgas som idag ligger på runt 150 MW. Den affärsmässiga drivkraften ligger delvis i samhällets ökande insikt att biobränsle, bränsleceller och direktverkande el inte kan ersätta allt fossilt bränsle. – Hittills har den termokemiska processen varit för kostsam för storproduktion, men nu sjunker kostnaderna på förnybar el och för produktionen av vätgas samtidigt som marknaden börjar värdesätta hållbarhet, säger Claes Fredriksson, vd på Liquid Wind. Efter flera år med utvecklingsarbete ligger Liquid Winds första processanläggning FlagshipOne nu på ritbordet. Den planeras stå klar hösten 2023 med en års produktion på minst 50 000 ton emetanol, eller 160 ton per dag. Slutgiltigt investeringsbeslut tas 2021. Totalt handlar det om cirka 1 miljard kronor.