Allergia 1
de ska också förstå att utvärdera orsaken när det
händer. De ska fundera på varför det hände och hur de ska undvika att det upprepas, säger Nilsson. Restaurangen kan exempelvis tvingas utbilda personal eller gå igenom märkningen igen. – Certifieringen är ingen garanti. Restauranger är en offentlig miljö och inte ett sjukhus, säger han. större makt. Men trots incidenter är certifieringen en kvalitetsstämpel. – Det är ett bevis för att man har ett systematiskt förebyggande arbete för att minska risken att något ska inträffa, säger han. Gäster som besöker en certifierad restaurang ska känna att personalen kan mer och att riskerna är mindre än på andra ställen. Det ställer hårda krav. I en bransch där folk jobbar med korta anställningar är det en utmaning att hela tiden hålla ny personal utbildad. Kanske är det också den höga personalomsättningen som gör att få restauranger hittills har satsat på att skaffa sig en certifiering, tror Nilsson. En sak är att det är en bransch där folk jobbar kort tid. Men det kan också vara en ekonomisk fråga. I en period av dålig ekonomi så gäller det att överleva för dagen, säger han. – En annan orsak till att certifieringen går trögt kan ha att göra med att kunderna traditionellt inte har ställt den här typen av krav, tror Nilsson. Marianne Jarl, handläggare på Astma- och Allergiförbundet, är inne på samma spår. – En ny EU-lag innebär att vi gäster får större makt som konsumenter att ställa krav på restaurangerna. När restaurangerna väl har lärt sig reglerna så innebär det att vi har fler ställen att äta på, säger Jarl. Hopp om FörBättring. I oktober 2011 antogs nämligen en ny EU-lag som kräver att restaurangerna ger almänniskor med matallergi ska kunna kännas sig trygga när de äter på restaurang. lergiker information om innehållet i maten. Men varje land kan också välja om de vill göra en strängare nationell tolkning av lagen. Marianne Jarl hoppas på det. – Vi hävdar att man ska göra natio nella regler som säger att restauranger ska vara skyldiga att ge hela innehållsförteckningen till den gäst som frågar efter den. Kunden har rätt att få reda på alla ingredienser som finns i maten, säger hon. Det är upp till Sverige att tolka lagen nu. Senast i december 2014 har därmed restaurangerna en ny lag att följa. – Vi hoppas att kommunerna ska kontrollera att restaurangerna följer de nya reglerna och att de ska kunna bötfälla restauranger som inte följer de nya reglerna, säger Jarl. ■ 21