STT 1
Studera som vuxen HALVTID I TINGSHUSET. Luqman Qa
lib Ige ägnar halva sin arbetstid åt att arbeta med integrationsfrågor. Praktiken ledde till jobb för Luqman SVENLJUNGA För tre år sedan kom han till Sverige från Somalia. Nu hjälper han andra flyktingar. Efter utbildningen på Komvux fick Luqman Qalib Ige arbete på utvecklingsensenheten på Svenljunga kommun. Vi träffas på kontoret i det gamla tingshuset i Svenljunga. Här har Luqman numera sitt arbete – ja, ett av dem i alla fall, för han jobbar också halvtid på Mogaskolan. – Ja, det är lite lustigt. För tre år sedan satt jag själv på andra sidan skrivbordet och sa att jag ville stanna här i Svenljunga, säger han med ett leende. Då hade han via Göteborg kommit till Migrationsverkets anläggningsboende i Svenljunga. Efter att ha fått permanent uppehållstillstånd fick han kommunplacering och kunde folkbokföra sig här. Sedan dess har han läst svenska för invandrare (SFI) och är på väg att skaffa gymnasiekompetens i svenska, engelska, matematik och samhällskunskap på Komvux. Under SFI-tiden praktiserade han på Mogaskolan, något som senare ledde till ett halvtidsjobb. – Där arbetar jag som modersmålslärare i somaliska och som studiehandledare. Och så har jag ett halvtidsjobb här på kontoret med integrationsfrågor. Det innebär att jag hjälper familjer som kommer hit med alla möjliga frågor. Språket och tidsbegreppet svårast På frågan om vad flyktingar främst behöver hjälp med konstaterar Luqman att vissa saker vållar mer problem än andra. – Språket är förstås besvärligt i början. Jag hjälper många somaliska familjer, men även invandrare från andra länder, eftersom jag också talar arabiska. Ett annat stort problem är alla papper från olika myndigheter. Det är ju inte så lätt att fylla i dem. DE AT med tidsangivelser än man är i Somalia och andra afrikanska länder. – I Somalia säger man ”Vi ses på eftermiddagen”. DET ÄR VIKTIGT ATT BLI RIKTIGT BRA PÅ SVENSKA. MAN MÅSTE ANSTRÄNGA SIG LITE. ÄR VI BLI R Så ler han igen och berättar att begreppet tid också vållar bekymmer. Svenskarna är mycket mer noga Men den är ju lång! Här säger man ”Vi träffas klockan 14”. Det är en väldig kulturkrock där som kan ge upphov till en del diskussioner, konstaterar han skrattande. Vid sidan av sina två halvtidsjobb studerar Luqman också svenska som andraspråk. – Jag vill bli riktigt bra på svenska. Det är viktigt. Man måste anstränga sig lite. Som invandrare kan man inte bara förvänta sig att svenskar ska komma fram och prata med en, för det gör de sällan. Om man däremot själv inleder en konversation, går fram och LUQMAN QALIB IGE hälsar eller börjar prata med bussgrannen så blir det ofta väldigt trevliga samtal. Men man kan inte bara sitta och vänta på att sociala kontakter och jobb ska ramla över en! Vill studera vidare I framtiden kan han tänka sig att läsa vidare. Han vill arbeta med administration och gärna även fortsättningsvis med integrationsfrågor. – Det är väl därför jag trivs så bra med jobbet här. Jag tycker helt enkelt att det är roligt att hjälpa människor och att finnas till hands. ANNA THEANDER Luqman Qalib Ige Ålder: 40 år familj: Fru och fem barn. Bor: I lägenhet i Svenljunga. Utbildning: Gymnasium i Somalia, SFI och Komvux i Sverige. Drömmer om: Först och främst att få hit familjen som befinner sig i Addis Abeba, Etiopien. Och att vidareutbilda sig framöver. En andra chans för unga och vuxna SVENLJUNGA Den moderna IT-tekniken har gett nya möjligheter till utbildning. På Lärcentrum i Svenljunga kan man läsa allt från enstaka ämnen och svenska för invandrare till gymnasie- och högskolekurser. Lars Bengtsson är rektor på Lärcentrum, där Komvux och SFI ingår. Här är 250 elever inskrivna. – Vi har unga elever som läser introduktionsprogram för att de inte har full grundskolekompetens när de slutar grundskolan vid 16 års ålder. Vi har också en grundläggande vuxenutbildning för dem som inte har gått färdigt svensk grundskola eller gått sin grundskoleutbildning i annat land. Men vi kan även erbjuda alla gymnasiala kurser, en hel del på plats och resten på distans. Bland annat kan man läsa en vård- och omsorgsutbildning hos oss. Om man läser högskolekurser på distans kan man använda sig av våra lokaler. Dessutom samarbetar vi med komvux i Tranemo så att elever därifrån kan läsa hos oss, säger han. Alla läser inte på heltid – en del läser enstaka ämnen. Det händer också att de elever som läser högskolekurser på distans kommer och göra sina tentamina på Lärcentrum. – Då får de komma hit och så ansvarar vi för att det går rätt till. På det viset slipper man kanske resa till Umeå eller var nu tentan äger rum. Vi försöker vara UTBILDAR VUXNA. Lars Bengtsson är rektor på Lärcentrum i Svenljunga. FOTO: KATARINA JOHANSSON flexibla på alla nivåer och hitta lösningar som passar eleverna. ANNA THEANDER FOTO: ANNA THEANDER FAKTA