Piraja 1
ΩÅRETS GYMNASIELÄRARE ÅRETS GYMNASIELÄRARE: NINMA
R MALKI, STOCKHOLM I år har 45 000 elever nominerat över 10 000 lärare i totalt 190 kommuner till Lärargalan. En av fyra pristagarna är Årets gymnasielärare Ninmar Malki. – Att eleverna ligger bakom priset visar att jag gjorde rätt i att arbeta som lärare istället för civilingenjör. Elevernas motivering: “Ninmar har fått mig att se fram emot mattelektionerna, efter att jag alltid hatat matte. Hon har stärkt mitt självförtroende, då hon alltid visat att hon tror på mig trots att jag inte gjort det själv. Hon förklarar på olika sätt och ser till att vi är delaktiga i undervisningen. I klassrummet skapar hon en trygg miljö där alla elever kan vara sig själva och känner sig sedda. Ninmar har ett kärleksfullt förhållningssätt mot alla elever, där hon verkligen bryr sig att det går bra för var och en av oss.” För sjätte året i rad har elever från hela landet nominerat sina skickliga lärare till Lärargalan. På grund av pandemin är själva galafesten inställd. Istället hyllas årets fyra pristagare med en tv-sändning, 12 NR 03- 2021 TV4 Play där lärarna överraskas med elever och tv-team. Årets gymnasielärare Ninmar Malki är matematik-, kemi- och tekniklärare, men arbetar främst som matematiklärare. – Mitt kall är att skapa matematik för alla och visa att alla kan, säger Ninmar. När Ninmar började jobba som civilingenjör reagerade hon på matematikens begränsning för allmänheten. Det var startpunkten för hennes lärarkall. Hon vill visa att alla elever kan lära sig matematik. Det handlar bara om att utveckla förutsättningarna. Hon utvecklade sin förstelärartjänst i “närvarofrämjande klassrumsledarskap” för att få ännu fler verktyg som matematiklärare. – Med mitt klassrumsledarskap vill jag skapa lust att lära och väcka allas nyfikenhet för matematik, säger Ninmar. Ninmar upplever att flera elever har en spärr inom matematik. När elever får ett svårare tal låser sig hjärnan och de får panik. Ninmars första uppgift är därmed att skapa ett klimat där alla får tillgång till sin fulla kapacitet. Humor används ofta som redskap för att skapa en lustfylld och avslappnad stämning i klassrummet. – Att använda eleverna som resurs för varandra är en central del i min undervisning. Ninmar tror på att en elev som förklarar något, måste först få syn på sina egna tankar, alltså metakognitivt. Det fördjupar elevens kunnande. En annan vinst med denna metod är att gemenskapen i gruppen fördjupas och den empatiska förmågan och sociala kompetensen utvecklas. På Ninmars lektioner anpassas undervisningen till varje enskild elevs behov, med varierade uppgifter så att alla behov och sinnen blir tillfredsställda. Eleverna har inflytande över undervisningsmetoderna för att stärka deras autonomi och inre motivation, menar Ninmar. – Kunskap befästs i minnet, ju fler sinnen man använder. Att prata och skriva och argumentera befäster kunskapen mer än att jobba själv i boken, säger Ninmar Malki.