Tidningen Energi 1
fram till nästa matningssträcka, säger Anders Bül
und på Trafikverket. För energibolag kan elvägar innebära en ny roll. Idag ansvarar Trafikverket för det svenska vägnätet, men med el i eller ovan vägarna kan nya aktörer bli aktuella för att ansvara för underhåll, drift, finansiering och ägande. Det handlar också om nya affärer. Elvägssystemet består av flera komponenter och tjänster som kan delas upp i olika affärer. Det handlar om elnätsinfrastrukturen från produktion fram till anläggningen som byggs för elvägen, men också om de olika komponenterna på själva elvägen som exempelvis system för avläsning av elanvändning. Därutöver finns relaterade tjänster som betalning, informationshantering och tillträdeskontroll. HALLÅ DÄR! Kristina Lygnerud, chef för energifrågor på IVL ”Vi skapar nya affärer med lågtempererad fjärrvärme” Knepig juridik Några av de frågor Trafikverket ska titta närmare på är hur man får till ett matande 50 Hznät, hur det ska se ut, vem som ska ansvara för det nätet och vem ska ansvara för elvägsanläggningen. – Det är många frågor som Därefter ska en av sträckorna väljas ut, där en permanent pilotväg ska byggas. Fokus i projektet handlar inte om att demonstrera en teknologi för elöverföring till fordon utan att studera affärsmodeller, genomförandeform, juridiska aspekter, drift och underhåll. Ny roll för energibolag – Vi vill testa alla delar i ett pilotprojekt, där vi tänker oss en sträcka på två–tre mil. Matning till fordonen kommer inte att finnas på varje meter av elvägssträckan. Det kan handla om drygt 50 procent av sträckan som har matning. Anledningen är att fordonen kommer att ha batterier som kan laddas på matningssträckan för att täcka energibehovet ska besvaras på många olika plan, men det som är det största hindret och som tar mest tid är juridiken. Det är olika lagar för vägar och elnät. Lagarna för vägar är inte skrivna för att bygga en elvägs anläggning i väganläggningen, säger Anders Bülund. – Samtidigt ser vi stora möjligheter och nytta med elvägar. Lastbilstrafiken kommer att fortsätta att dominera och vi behöver en rad olika lösningar i transportsystemet. Elvägar utnyttjar befintlig infrastruktur och minskar beroendet av fossila bränslen. Dessutom skapar vi ett nytt kunskapsområde och industrigren. Vi ser redan att intresset är stort, både i Sverige och internationellt, för vad vi gör inom elvägar, avslutar Anders Bülund. ANN-SOFIE BORGLUND Låga temperaturer i fjärrvärmesystemet är i fokus för EU:s innovationsprojekt Reward Heat, som drar igång i höst. Kristina Lygnerud, chef för energifrågor på IVL, förklarar vad som är på gång. Vad är Reward Heat? – Det är ett fyarårigt EUprojekt som startar den 1 oktober och som har fokus på både fjärde och femte generationens fjärrvärme, vilket innebär vattentemperaturer under 60 grader. Där ingår även så kallad kall fjärrvärme, som exempelvis är vatten från gruvor. Budgeten ligger på 19 miljoner euro. Åtta olika demonstrationsprojekt ska genomföras runt om i Europa – vad handlar de om? – Det är en bredd i projekten, bland annat har Köpenhamn beslutat att de ska sänka temperaturen i ett gammalt fjärrvärmenät till 60 grader till 2026 och i detta projekt ska man visa på hur det ska gå till i praktiken. I ett annat projekt i Nederländerna ska de använda gammalt gruvvatten i fjärrvärmesystemet. Gemensamt är att det handlar om låga temperaturer i fjärrvärmesystemet och hur man på nya sätt ska öka flexibiliteten i systemet. Ett av projekten ska genomföras i Råå, utanför Helsingborg. Vad ska man göra där? – Där ska man ta vara på lågtempererad spillvärme från en industri och en livsmedelsbutik. Det blir en framledningstemperatur på 20–30 grader och en returtemperatur på 5–10 grader. Byggnaderna ska fungera som energilager. Du kommer att ansvara för den affärsmässiga delen i RewardHeat. Vad innebär det? – Demonstrationsprojekten ska visa att de lösningar som testas fungerar tekniskt, men också miljömässigt. Min roll är att se hur man också skapar en affär i de lågtempererade systemen. ANN-SOFIE BORGLUND TIDNINGEN ENERGI NR 5 2019 11 FOTO: TOBIAS OHLS FOTO:SOFIA SABEL