Tidningen Energi 1
Ted Radgren från ECC föreläser för skolelever i V
äxjö. ECC hjälper företag att nå ut till unga elever Utbildningar inom teknik och energi nobbas – trots stora möjligheter att få jobb direkt efter examen. Därför försöker Energy Competence Center i Västerås få fler att få upp ögonen för en bransch som har det mesta. P olis, fotbollsproffs eller djurskötare. Samuel Strömgren och hans kollegor från Energy Competence Center (ECC) träffar ofta unga för att berätta om energi och teknikbranschens framtid. De brukar inleda sina föreläsningar med att fråga publiken vad de skulle vilja jobba med. Alla svar antecknas och sparas – och efter många år ute på högstadie och gymnasieskolor är mönstret tydligt: – Oavsett var i Sverige vi är, oavsett förutsättningar för det område vi är i, så är det totalt runt 30 olika yrken som de allra flesta nämner. Långt upp på listan kommer yrken som trendar i media, uniformsyrken, hobbyyrken eller kändisyrken som till exempel programledare. Men hos Statiska Centralbyrån (SCB) finns det över 8 700 möjliga yrken listade. Yrkesdrömmarna bland våra unga är snäva, och det finns så många schaYrkesdrömmarna bland våra unga är snäva, och det finns så många schablonbilder. Samuel Strömgren, projektledare på Energy Competence Center. blonbilder, säger Samuel Strömgren och tillägger: – Och det är det som är så spännande! Hur ska vi kunna hjälpa unga och arbetslösa att se var de intressanta jobben kommer att finnas någonstans? Verksamheten i ECC, och systerprojektet Arbetsmarknadskunskap, baseras i en ekonomisk förening som startades i Västerås för 20 år sedan i syfte att föra samman lokala företag, lärosäten, kommun och arbetsförmedling. Idag vill Samuel Strömgren beskriva arbetet som en ”nationell kompetensförsörjningsnod”. 15 heltidsanställda samarbetar med över hundra svenska kommuner och delar med sig av sina erfarenheter av hur man bäst fångar upp arbetskraft och inspirera till arbetsgivarnas rekryteringsbehov. Fortfarande med ett stort fokus på energi och tekniksidan. – Det finns två målgrupper som alla företag över hela Sverige är ute efter: unga och arbetslösa, och i båda dessa grupper kan det finnas nyanlända. Dessa kan ha väldigt lite aning om sina möjligheter och vet inte svaren på frågorna ”Var finns jobben och hur ska jag göra för att bli anställningsbar?” säger Samuel Strömgren. TIDNINGEN ENERGI NR 5 2019 35 FOTO: VÄXJÖ ENERGI