Tidningen Energi 1
GÄSTKRÖNIKA Låt oss tala om elefanten i rummet G
rattis Björn! Jag fick precis nyheten om att du kommer bli vd för ABB med 147 000 anställda över hela världen! Börskursen hoppade upp med 4 procent och förväntningarna på dig är minst sagt skyhöga. ABB (eller Asea) var ju banbrytande när de redan 1905 körde igång sitt första traineeprogram, snacka om att ligga i framkant! Redan då såg man behovet av att hitta framtidens ledare och våga lyssna på yngre förmågor som fick gå sida vid sida med de äldre och erfarna. Låt oss hoppas att ABB än en gång kan gå i bräschen för sin bransch och ta med sig såväl konkurrenter som samarbetspartner in i framtiden. Du fyllde 60 år i våras så jag gissar att detta blir kronan på verket i din karriär innan du går i pension. Apropå pension… väldigt många av dina mest erfarna framtida kollegor på ABB går i pension redan nu, precis som i hela branschen. Medelåldern stiger, och du vet vad det innebär. Dags att fylla på med nytt yngre blod innan det blir ett Jurassic Park utan äggkläckning. De kommer dock fråga sig om det är i storbolag med rejäl byråkrati, långa beslutsvägar och kniviga hierarkier som deras möjlighet att bidra är som störst. Energibranschen har ju lite att jobba med för att öka sin attraktion hos nya målgrupper. Startupvärlden lockar med annat… ”Energibranschen har ju lite att jobba med för att öka sin attraktion hos nya målgrupper.” Forskning visar att just interna förebilder är en av de starkaste framgångsfaktorerna när det gäller att få mindre representerade grupper att söka sig till högre tjänster eller stanna kvar. Jag talar om elefanten i rummet. Låt oss vara ärliga, energibranschen vinner ju inte VM i jämställdhet eller mångfald. Visst – fortfarande är det så att fördelningen på ingenjörsutbildningarna har en stark övervikt av män – och absolut, det görs bra satsningar som Tekniksprånget och Teknikcollege – men det räcker inte. De flesta kvinnor inom branschen jobbar med administration eller kundtjänst – tjänster som i rask takt automatiseras. Du vet ju Björn hur det går rätt snabbt utför när proffsiga medarbetare lämnar skeppet för att de känner att de inte kan utvecklas i rätt takt eller att kulturen är mossig. Ålder är ju bara en siffra… de talanger som ska ta ditt ABB mot nya höjder föddes långt efter att du klivit ut från Chalmers och jobbat ett tag. De delar varken din klädstil eller musiksmak, men förhoppningsvis har ni samma värderingar vad gäller hållbarhet och förenas i drivkraften att hitta framtidens energilösningar. Branschen har akademiserats allt mer och för att kunna bygga de smartaste lösningarna och ta vara på AI:s hisnande utveckling måste ni vara ett självklart val av arbetsgivare för dessa hjärnor. Sudda bort bilden av den manliga ingenjören med sockorna på i sina fotriktiga sandaler som krafsar sig lite i skägget och går in i sitt fågelholksliknande rum i en oändlig korridor, tänder den röda lampan och tänker i sin ensamhet. Det handlar om mod – tänk Björn, om du som vd vågade sätta lite mer press på dina chefer så att de vid varje rekrytering, både internt och externt, ser till att det finns fler alternativa kandidater, att annonseringen är inbjudande och inkluderande för fler målgrupper. Våga sätt tydliga mål, gärna med en procentsiffra, ni ingenjörer är ju fenor på att räkna. Med rätt kompetens och hög motivation tack vare en bra kultur kommer övriga nyckeltal att stiga, men då måste du våga utmana status quo för att nå dit. Ingen kommer ihåg en fegis. Lycka till! Anna Dyhre Expert inom Employer Branding. Anna föreläser i ämnet och har skrivit böckerna ”Employer Branding – Så bygger arbetsgivare starka varumärken” och ”Employer Branding – Allt du behöver veta för att bli en attraktiv arbetsgivare”. TIDNINGEN ENERGI NR 5 2019 41