Språket börjar med dig! 1
Det är till exempel mycket lättare för ett barn a
tt registrera var ordet ”molnen” börjar och slutar om du betonar det lite extra, som i ”Ser du alla MOLNEN?”. Jämför med vuxental där orden ofta flyter ihop (”Serduallamolnen?”). Du kan underlätta språkförståelsen ännu mer genom att använda mycket gester, så att barnet får både höra och ”se” orden. Du kan till exempel visa med armarna hur stort eller litet något är, slå ut med händerna när något är borta eller se ut som om du fryser när något är kallt. 4, Upprepa ord Gör det till en vana att upprepa nya eller svåra ord för barnet, gärna i flera korta meningar efter varandra. Säg till exempel: ”Kom! Vi ska städa. Städa leksakerna! Titta, pappa städar. Vad fint det blir! Kan du hjälpa mig att städa?” På det sättet får barnet höra ordet ”städa” i fyra sorters meningar, alltså fyra exempel på hur ordet kan användas. Barnet förstår att ”städa” är något man kan göra när man har lekt med leksaker, något man kan göra tillsammans, och något man kan göra fint. På det här sättet får barnet flera ledtrådar till ordets betydelse. Många ”krokar” att hänga upp ordet på gör det även lättare för barnet att minnas ordet och använda det själv längre fram. 5. Ställ bra frågor • I stället för att fråga ”Vad är det?” eller ”Kan du säga bil?” till ett litet barn, kan du pröva att ställa frågor som kan besvaras genom att peka. Till exempel ”Var är fönstret?” eller ”Kan du hitta någon häst på bilden?” Detta är oftast roligare för barnet, och innebär även en möjlighet att lära barnet ett nytt ord, eftersom du kan peka på föremålet själv om barnet inte gör det. • Om barnet har kommit lite längre i sin språkförståelse kan du ställa mer utmanande frågor som ”Kan du hitta något som har en motor?”, ”Ser du något mer djur med svans?” eller ”Var är bilens däck?”. Detta hjälper barnet att uppmärksamma detaljer och få ord för dem – ett suveränt sätt att utöka ordförrådet. • Med barn som redan uttrycker sig i meningar kan du gärna ställa frågor som ger utrymme att svara på olika sätt och öppnar för samtal. När ni städar undan leksakerna kan du till exempel fråga ”Var ska vi lägga gosedjuren?”, och sedan bygga vidare på barnets svar genom att kommentera eller ställa följdfrågor. Om barnet inte svarar fyller du i själv: ”Kanske här … Apan vill ligga överst! Och hunden vill också vara med …” Genom att själv svara på frågan, i stället för att kräva ett svar av barnet, avdramatiserar du pratandet. • Om barnet endast uttrycker sig i enstaka ord kan du pröva att ställa frågor med valmöjligheter i. Välj ämnen som barnet är intresserat av eller som du vet att barnet har en åsikt om. Exempel kan vara ”Vill du ha vatten eller mjölk?” eller ”Ska vi måla eller leka med lera?” Genom att du först har sagt orden blir det lättare för barnet att själv använda dem i sitt svar. 6. Ha kul själv! Det är väldigt lockande för ett barn att interagera med en vuxen som har roligt själv. Så bjud på dig själv, le och var inte rädd för att vara lite fånig!